Direktlänk till inlägg 6 november 2015

Om inte OM hade varit......

Av Kaela - 6 november 2015 20:12

 


"Om inte OM hade vure hade käringa vure kung".


Ja så sa ofta min gamla mormor.
En kvinna av den gamla stammen - som i princip talade i ordspråk och aforismer.

Det här är något man kan utveckla i alla oändlighet.

För att gå till historien: - Om Karl Martell hade vägrat vapen i slaget vid Poitiers 732 - ja då hade vi alla varit muhammedaner idag..eller?



Ni vet det där lilla ordet på två bokstäver som envist, som en målinställd fästing, fastnar överallt och skapar en fiktiv bild vid sidan om verkligheten.

Ja då skulle mycket ha sett annorlunda ut.


Eller för att gå till våra egna liv...OM jag bara....OM jag inte....OM de bara...


Det kan vara positivt eller negativt.


Om inte OM hade varit skulle vi aldrig ha mötts - vi som har så mycket att säga varandra.

Och om Om inte funnes - ja faktiskt - då skulle jag kanske kunnat vara kung - OM jag inte varit kvinna!

Men  tänk vilken tur att OM finns.

För om det inte funnits kunde du och jag vara en av de där flyktingarna som kommer till Sverige nu:
Som får tillbringa första natten i sitt nya land på ett liggunderlag och i en sovsäck på Migrationsverkets receptions golv - eller i ett tält.

Eftersom att OM finns är vi de vi de vi är - där vi är.
Vi kan se fram emot en skön natt mellan lakan i en skön säng.
Vi har ett jobb att gå till - de flesta av oss.....


Påminner mig om att det faktiskt är dags att önska DIG en  skön kväll och en god natt!

Själv tänker jag titta på Skavlan - och det brukar jag somna till - trött och mätt som jag är...


Här kommer ett citat för oss att ta med oss:


"Om du i en konflikt omedelbart känner ilska har du redan slutat sträva efter lösningen"

Okänd tänkare





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards