Direktlänk till inlägg 29 november 2015

Gör en bra söndag - du har tid!

Av Kaela - 29 november 2015 08:20

 



Det är söndagmorgon.

Du har tid!


Tid att njuta!

Tid att skratta och känna hur bra du mår av det!


Tid att stanna upp och tänka på hur fantastiskt underbar du är.


Har du tänkt på att barn alltid ler mot sin spegelbild.

När slutade vi med det?

När vi började lyssna på vad andra ansåg om oss kanske?


Jag tror att ingen av oss är omedveten om hur viktigt ett gott självförtroende är.

Om vi har detta - eller inte - beror till stor del på vilka glasögon vi bär.


Att ha ett gott självförtroende innebär till exempel att man respekterar sina egna behov även då andra inte precis applåderar..

Kanske ännu viktigare är att man accepterar sig själv - att man är glad för den man är - känner tacksamhet över  att med förtjänster och fel och brister är den här människan jag - och jag är okay!


Ibland möter du och jag människor som har självförtroende  men som dras med en bräcklig självkänsla.

Det är de människorna som alltid och i alla lägen ska framhäva sig själva och som har svårt att låta andra komma fram.

Dessa människor upplever vi ofta väldigt jobbiga - eller hur?

Och jag tror att de dessutom har det otroligt jobbigt med sig själva.

Och missar glädjen i att se andra växa och klara svåra saker.


Det goda självförtroendet innebär att man har god kännedom om vad man klarar och inte klarar.

Och att man vågar pröva nya saker - inte låter rädslan för misslyckande hindra.


Vi har lätt för att blanda ihop detta med självförtroende och självkänsla - men jag tror att man enkelt kan säga så här:  Självkänslan är en sorts plattform för vårt liv, det är på den vi möter människor och nstår på när vi gör våra val.
Självkänsla = vem jag är
Självförtroende = vad jag gör


Det finns ett sätt att inse att man är riktigt bra!


Ställ dig framför spegeln varje kväll ett par minuter och fråga dig själv: "Vad har du gjort för bra saker idag?"
Var sedan beredd med en penna och låt spegeljaget svara.

Gör du detta varje kväll i en vecka ska du se att du får en riktigt lång lista - och ditt självförtroende växer....


Nu vill jag bara önska fina DIG en skön söndag!

När DU får tid att tänka efter och inse att Du är en fantastisk människa!


Ett citat att ta med oss ut i dagen kommer förstås också här:


"Skogen skulle vara mycket tyst, om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst. "
Henry van Dyke

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards