Direktlänk till inlägg 31 december 2015

Visst är de hjältar!

Av Kaela - 31 december 2015 09:47

    




Det finns människor runt omkring oss som är något alldeles extra.

Vi ser dem inte.

Eller i varje fall oftast inte.

De utmärks inte av något särskilt.

De ser ut som alla andra.

Och de tycker sällan eller aldrig att deras insats 'r särskilt viktig att nämna.


Vardagshjältar!

Dem vill jag lyfta upp så här på årets sista dag!


Jag har en oerhörd förmån i mitt arbete.

Dagliga möten med vardagshjältar.


Jag är säker på att det finns många fler vardagshjältar.

Media är inte bra att lyfta upp dessa som med egna uppoffringar och kanske till och med risker gör allt för att hjälpa en annan människa.


De är ljus som skingrar mörker....


Jag tänker inte i första hand på dem som i sina yrken har valt att arbeta med andra människor och som där gör just vad arbetsföreskrifterna säger.

- Men på dem som gör något utöver det arbetsföreskrifterna säger att de ska göra för någon.


Jag tänker på makan som fastän hon själv har många år på nacken vårdar sin svårt sjuke make.


På dottern eller grannen som handlar åt mamma/granne/pappa eller någon annan regelbundet.


Jag tänker på den som tar sig tid för den som är sjuk eller gammal


Jag tänker på dem som utan att tveka tar sig an en annans barn och öppnar sitt hem som familjehemsförälder, som granne till en flerbarnsfamil/ensam förälder m.m


Jag tänker på dem som använder sin fantasi och uppfinninsrikedom till att uppmuntra andra.


Jag tänker förstås också på dem - som vid ett visst speciellt tillfälle tar en risk för att hjälpa och rädda en medmänniska i nöd.


Jag vet att de finns - inte bara  som frivilliga på en frivilligcentral - utan tyst och anonymt.

Hörde en gång en kvinna berätta om hur det i hennes hem ofta förekom våld.

En gång så illa att grannarna ringde polisen.

En av dem som kom var en kvinnlig polis.

Hon tog den lilla flickan vid handen och sa: KOm vi går till ditt rum så du får visa mig dina leksaker.

Men flickan bara grät.

Då lyfte polisen upp den lilla i sitt knä och satt med henne så.
Smekte henne över håret och gav trygghet mitt i det som gått sönder.

En enkel handling kan man tycka.

Men ändå - en handling av en polis som såg bortom sin arbetsbeskrivning och gav något av sig själv.
Och som kvinnan som vuxen beskrev som en stund av trygghet som gav henne nytt hopp - och ett uppskattande av polser.


Jag tänker på många som jag mött.

Och skulle vilja ge dem alla ett ansikte.

Men jag nöjer mig med att säga - de finns  - och de är värda en särskild eloge!


Nu önskar jag DIG en fin nyårsafton!


Och här kommer morgonens citat:


”Om kvaliteter som kärlek, tålamod, tolerans och förlåtelse verkligen är vad lycka består i och om det också är sant att medkänsla, definierad som omtanke om andra, är både källan och resultatet av dessa egenskaper, då blir det så att ju mer medkännande vi är desto mer ombesörjer vi för vår egen lycka.”

Dalai Lama

 
 
Ingen bild

Stina

31 december 2015 10:59

Visst finns de, vardagshjältarna!!!
Nu i flyktingtider är det massor av människor som verkligen
nästan slitit ut sej m allt jobb som blivit, men tror nog dom gör det med glädje!
Hoppas du också får ett GOTT NYTT 2016, kram från Stina

Kaela

31 december 2015 13:22

Ja Stina, jag är säker på att de gör det med glädje.
Dessutom finns det en pärla på botten av det goda vi gör i form av mera glädje.

Stor kram till dig också men önskan om ett gott nytt år.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards