Alla inlägg den 6 januari 2016

Av Kaela - 6 januari 2016 22:00

 


 

 

När en dag närmar sig sitt slut så är det väl inte helt ovanligt att vi på det ena eller det andra sätter summerar dagen som ligger bakom.

Det blir  så lätt  så - att man ser allt man inte hinner med, allt man kunde ha gjort bättre och allt man helt enkelt gjort fel, men det är av någon märklig anledning  så oerhört mycket svårare att se det man har gjort bra.

 

Egentligen är det bara två frågor vi ska ställa oss när det "!kvällas" som de gamle sa....

 

Va   Vad har den här dagen lärt mig?

  • Vad har jag gjort idag som är bra?

     Lova att det är de två frågor du ställer till dig själv ikväll!

Då lovar jag att du sover gott!



Här kommer kvällens citat:



"

"Du är här för att göra det möjligt för universums gudomliga syfte att förverkligas.

Så viktig är du!"



 

Av Kaela - 6 januari 2016 20:22


 




Vet du
att din blick
kan tända någon annan
bejaka krafter
som sovit i mörkret
av ingen sedda


Så låt oss stämma möte
i varandras blickar
och bejaka det vi ser

så att allt som slumrar
kan väckas till
skimrande liv
och skapande kraft....


Kaela

Av Kaela - 6 januari 2016 16:09

IBLAND FINNS DET FULLTRÄFFAR PÅ FACEBOOK!


 



Av Kaela - 6 januari 2016 15:29

 


I Aftonbladet läser jag om en pilot som jag tycker är värd en medalj.


Han såg familjen genom sitt fönster som just missat planet och vände planet för att hämta upp dem

Men han visste inte (tror jag) hur livsavgörande den missen var.

De hade missat sin fars begravning om inte piloten vänt!


Tala om underverk och en pilot med ett stort hjärta som gärna hjälpte till att fixa underverket!

Av Kaela - 6 januari 2016 11:15

 


Läste igår i en gammal tidning på jobbet att varje år försöker minst 15 000 personer i Sverige ta livet av sig.
Omkring 1 500 dör genom självmord.


Jämför med att det dör mellan 250-400 människor i trafikolyckor.

Och allt som kostas på för att förhindra dessa dödsfall.

Vad kostas på i syfte att få ner antalet människor som dör av självmord?

Det finns ju inget motsvarande Trafiksäkerhetsverket som ska arbeta preventivt mot att människor dör för egen hand.
De flesta är deprimerade eller lider av andra psykiatriska tillstånd.

Många är helt enkelt bara otroligt ensamma.


Tänk om vi alla skulle bli livräddare genom att med alla medel bekämpa ensamheten hos de människor vi möter.


Börja lära oss att rikta uppmärksamheten mer mot andra människor.
Det är när vi fastnar i  självupptagenhet och egofixering som livet blir tomt och meningslöst.

 

Tänk om vi skulle ta för vana att varje dag fråga oss själva: ”Hur kan jag hjälpa till?”
istället för: ”Vad tjänar jag på det?”.

Uppmärksamhet, tid, kärlek, uppmuntran  och omtanke är det värdefullaste vi kan ge till andra människor.

Och det kan förhindra självmord!

Av Kaela - 6 januari 2016 08:24

 


Ibland går livet i moll.

Vi står frågande och rädda inför det som händer.

Då är det svårt att vara glad.


Ibland blir det mer än moll.
Någon av de vi älskar försvinner.

Kanske genom svek.

Kanske genom döden.


Då stannar tiden.

Då känns det som att det inte finns något sedan. - som att allt för alltid kommer att vara denna glödande smärta.

Jag hoppas att inte du är där....och jag tror inte du är det.

För det jag räcker dig är ord - och det kan ingen av oss ta emot när livet har ryckt undan marken under fötterna på oss.


Det är inte ord utan närvaro du behöver...

Någon som finns, kanske tar hand om det praktiska du inte orkar....ger sin tid och sin närhet.

När livet är som allra svårast finns det ingen tröst i orden som människor försöker säga.


Om du har varit där så vet du!

Att möta sorgen ger oss en vishet som inget annat kunde ge oss..


Till dig behöver jag inte säga hur du ska handla när en vän möter sorgen....

Du vet!

Sorgen har lärt dig att den som drabbats behöver människor men inte deras ord.

Ett andetag.
Som om någon annan andas åt dig då själv inte orkar.

Ett ögonblick av fullkomlig närvaro.

 


Oavsett hur DU har det just nu önskar jag DIG en dag som går att leva i!


Här kommer morgonens citat - idag i form av en kortdikt av Caroline Krook:



Din sorg är större
än att ord kan trösta den.
Därför sätter jag mig här,
alldeles tyst, vid fönstret.
Jag vet att du både vill och inte vill
vara ensam just nu.
Det är därför jag inte rör dig,
inte håller om dig,
utan bara finns här just nu,
till dess du själv ger mig ett tecken







 




 












Av Kaela - 6 januari 2016 08:15

 



Kasper, Melker och Baltsar - Enligt tradtion så är det namnen på de tre vise männen.

Melker verkar bli smått populärt. Kasper heter också en del...men Baltsar tror jag mycket få heter.

Oavsett - DU som bär något av de tre namnen har namnsdag idag!


Stort grattis!


Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!


Önskar er en fin dag och många som grattar!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards