Alla inlägg den 12 januari 2016

Av Kaela - 12 januari 2016 21:45


 


Att höra är en sak, men att verkligen lyssna en annan.


Orden är lånade från en föreläsning jag var på för en tid sedan.

Men - är inte det samma sak?
Att lyssna och att höra.


Nej det är det faktiskt inte.


Jag känner en kvinna med en hörselskada.

Hennes öron fungerar inte tillfredsställande - men jag vet ingen som lyssnar så intensivt som hon.

Hon lyssnar med sitt hela jag.

Hennes ögon är klistrade vid den talandes läppar - hennes kroppshållning framåtlutad.

Och ingen vet så bra som hon vad som har sagts vid ett samtal-


Lyssnar gör man faktiskt inte bara med öronen.

Öronen hör - men för att verkligen lyssna behöver vi ha flera sinnen inkopplade.

Vi behöver vara vetgriga, deltagande, nyfikna och empatiska.

Och vi behöver låta våra ögon se talarens kropp-språk.


Jag har tänkt mycket på första meningen i det här inlägget den sista tiden.

Och verkligen kommit fram till hur sant det är.


Var varm och visa omtanke om talarens situation.
Lyssnare hamnar alltför ofta i en situation där de antingen håller med eller sätter sig emot vad de hör.

Värdera inte, ta bara in , ta emot vad den andra förmedlar med det den säger.


Det är så berikande att lyssna och inte bara höra.

Världen vidgas riktigt ordentligt

Och jag tar in andra människor på ett helt nytt sätt.


Nu börjar klockan ticka mot läggdags för mig.

Och jag ska avsluta de här tankarna med att önska DIG en riktigt fin sen kväll och en god natt!


Här kommer kvällens citat:


"Det finns en stor hunger efter kärlek. Det får vi alla uppleva i livet, smärtan, ensamheten. Då behöver vi modet att känna igen den. Den fattige kan finnas i din egen familj. Hitta dem, älska dem"


Moder Teresa





Av Kaela - 12 januari 2016 20:14

 




Fukten
kryper innanför
når varm hud
kyler ned


Trädens
kala grenar
ritar mönster
i dimman


Horisonten
öppnas
himmel och jord
i slutet famntag


Kaela

Av Kaela - 12 januari 2016 06:06

 




Denna dagen vet vi ännu mycket lite om.

Vi vet att den just har grytt - och de flesta av oss har en agenda som säger vad som ska ske - timme för timme på jobbet.

Vi har planerat olika saker - och vi ser fram emot någon speciell stund på dagen.


Jag vill öppna dagen försiktigt...ta stegen sakta....

Smaka på upplevelsen....


Ingen speciell dag - en vardag på jobbet...

Men ändå - en mycket speciell dag.


Idag!


Låt oss ta hand om dagen!

Möta den med förväntan....

Då färgar vår förväntan av sig på det vi möter och dagen svarar oss med att bli - ja just det - en bra dag!


Önskar DIG en speciell dag idag!

När DU känner att du är just där du vill vara - och möter det du sett fram emot!


Här kommer morgonens citat




"“Låt aldrig dina minnen bli större än dina drömmar"

Okänd tänkare



Av Kaela - 12 januari 2016 06:00

 



Idag - den 12 januari har Frideborg och Frtiof namnsdag



Jag gratulerar!


Gratulerar också DIG som har födelsedag idag!


En fin dag med mycket glädje önskar jag på er firardag!




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards