Direktlänk till inlägg 16 januari 2016

Långsamhet behöver vi.

Av Kaela - 16 januari 2016 21:15

 



  

 

När allt går snabbare och snabbare växer också behovet av att ibland ha ordentligt med tid.

Om man skulle fråga ett antak personer om vad de önskar sig allra mest är jag övertygad om att måbga av denm skulle svara just: TID!

 

I Sten Nadolnys roman" Upptäckten av långsamheten" har huvudpersonen John Franklin fått en egenskap somtill att börja göra honom dåligt anpassad för det moderna livet: han är oerhört långsam.

Detta framkallar ofta hånflin och förakt från omgivningen

 - men skrattar bäst som skrattar sist.

Tyvärr verkar det som att denna bok inte  finns kvar - har frågat och kollat.

Men den utgavs redan 1983 - så visst- det är klart.

Kanske kan man söka den på Antikvariat.

Det är inte boken dessa tankar egentligen skulle handla om - men när jag började skriva kom minnet av läsupplevelsen upp.

Kan du få tag i den så är det en jättebra bok.

Min har varit utlånad och på den vägen kommit bort....

 

Att vara lång­sam ver­kar när­mast vara en döds­synd idag.

Man kan undra vad vi har skapat för samhälle.

Knappast ett som människor mår bra i.

 

Vad är det vi skyn­dar oss för att hinna med?

Finns det något värde i själva far­ten?

Hur för­änd­rar våra allt snab­bare kom­mu­ni­ka­tions­me­del vårt sätt att tänka? Finns det någon gräns för hur myc­ket vi kan fort­sätta öka far­ten?

 

Vem hinner egentligen njuta av livet?

Vad händer med den som alltid tvingar sig att vara effektiv eller nyttig?

Varför pratar så många om sin längtan efter långsamhet - för att i nästa sekund jaga vidare genom livet?

 

Många frågor - och inga svar.

 

Jag tror förstås att det är så för många av oss att vi vill ha en långsammare takt i livet.

Men kraven på de som arbetar ökar idag.

Man skär ner .- så vissa får för mycket långsamhet och andra ingen alls.

Vad kan vi vanliga människor göra för att ändra på det.

Så att vi kan säga arbete till alla- efter vars och ens möjligheter - och långsamhet i lagom dos till alla.


Nu tänker jag ägna en stund åt TV tittande.

Oavsett vad DU ska göra hoppas jag att DU gör just det DU vill!


Önskar dig en skön kväll och en god natt!



Här kommer kvällens citat:



"Jag tar hellre långsamma steg på rätt väg än rusar blint fram på osäkerhetens motorväg."

Elaine Novein



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards