Direktlänk till inlägg 20 januari 2016

Att brinna lagom

Av Kaela - 20 januari 2016 06:03

 




Ord är som byggklossar.

Men istället för att bygga hus bygger an meningar.

Ord kan vara svåra och meningarna kanske inte blir riktigt det vi ville.

Tänkte på detta när en av kursdeltagarna sa igår: Att brinna - det är nog en nödvändighet när man arbetar med människor.

Att tala om att vi brinner kan ju låta obehagligt.

Som om vi stod i lågor.

Men vi talar ju symboliskt.

Vi brinner för något.

Att brinna för något är en förmån.

Elden inom oss ger driv och ger mening.


Men kan man inte brinna för mycket?
Så att man faktiskt brinner upp inifrån.

Tyvärr tror jag man kan det.


Det gäller att brinna lagom.


Så att det inte blir aska av elden.


På arbetsplatser som min har jag sett hur  folk bränt ut sig. 

Jag har sett allt för många brinna intensivt för att sedan slockna och inte orka med livet överhuvudtaget.


Brinna behöver vi- men med en läga som värmer och ger kraft  som aldrig får bli en förträrande eld.


Det är förmån att få brinna - men det gäller att hålla lågan på en nivå som ger plats för annat i livet också.


Kanske tänker jag vidare på detta nu och då under dagen.

Kanske har du erfarenheter av att brinna för mycket.

Dela gärna!


Nu önskar jag DIG en dag när elden inom dig får värma men inte bränna!


Ett morgoncitat som vanligt förstås:



"Ett upphöjt sinnelag måste Du ha, ett brinnande sinnelag i vilket likväl en ogrumlad tigande stillhet härskar."

 
 
Leva-Kerstin

Leva-Kerstin

20 januari 2016 18:51

Hej
På kortet i Regnbågens färger, färgernas lek stod det idag:
Brinn för din sak men brinn inte upp
Lev ut din eld utan villkor
Det gör du när du är helt och fullt förankrad i dig själv.

En gång i tiden brann jag upp, så visst är det sant.
Kram till dig

http://www.steeperz.com

Kaela

20 januari 2016 19:37

Ja det var kloka ord - att brinna men inte brinna upp.
Just att leva ut elden utan villkor tror jag är en del av hemligheten med att kunna brinna - hett och länge utan att bgrinna upp.

Vilken tur att du inhte brann upp helt och hållet.
Då hade världen förlorat mycket!

Kram tillbaka till dig Eva Kerstin

 
Ingen bild

Sanna

20 januari 2016 20:31

MINA tankar kring det du skriver om;
Jag tror alla eldar brinner ut - oavsett om de brinner "lagom" eller intensivt.
Det som gör att elden kan fortsätta brinna är när vi lägger på mer "ved", "olja" eller liknande.
Vad är din - eller min - "ved" eller "olja"?
När vi fyller på med det så kan vi brinna intensivt eller sakta.
Det som är lagom för just dig/mig för att inte "bränna mig" - dvs vi klarar av olika mycket som personer innan vi bränner oss och därför finns ordet "nej" när det är dags att stoppa upp lite så vi får ett lugnare tempo.
Men ett som är säkert vi kan inte bara tro att elden ska hållas levande om vi inte får något själva - och kan stanna upp på sparlåga då vi behöver - så vi orkar.
Hur mycket vi än brinner för något.
Hoppas 2016 har startat väl med dig och de dina
kramar

Kaela

20 januari 2016 21:31

Tack för din fina starka kommentar som jag håller med om i varje bokstav.
Det är så det är.
För att kunna brinna måste det finnas bränsle och för att det ska göra det måste man få tid att samla in bränslet....
Tid i ensamhet....tid i sorg och glädje...
För mig är det svåraste att få den tiden....
Men jag gör så gott jag kan och tar tag i varje möjlighet.

Många varma kramar till dig fina Sanna!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards