Direktlänk till inlägg 23 januari 2016

Man måste ha tillit för att våga bryta sin ensamhet

Av Kaela - 23 januari 2016 09:03

       




Jag samtalar ofta i mitt jobb  med människor som uttrycker hur ensamma de är.
Sällan hör jag någon säga det i andra sammanhang.

Det som är okay att säga när man söker en frivilligvän kan kännas för svårt att uttrycka till någon man känner.

Att vara ensam kan kännas lite "skämsigt".


Lyckade människor är inte ensamma.
Tror vi!

Men jag är övertygad om att ingen av oss kommer ifrån att känna oss ensamma ibland.


Ibland är vår känsla av ensamhet mera en fråga om bristande tillit - än att vi inte är omgivna av människor.

Tillit till livet är något man tränar upp genom att medvetet leta efter det positiva - det fina  i varje situation.

Tillit är också en övertygelse om att livet vill en väl, om att allting som händer är något som är bra för mig.


Eller är det kanske tillit till människor som saknas.

Du vågar inte släppa in människor för du är besviken och kanske till och med lite bitter på någon eller nägra som visade sig inte vara att lita på.


Tillit är inte något som finns på plats i samma ögonblick som man släpper in en ny människa i sitt liv, tilliten växer fram genom att man möts, pratar, är tillsammans.

Men för att människor ska kunna visa det så måste de få en rimlig chans att göra det, utan att behöva stå i skuggan av vad andra gjort mot dig  tidigare.


Se dig omkring!
Kanske har du en människa som du kan få mycket glädje av nära dig.
Men du har aldrig givit denna människa chansen.

Gör det idag!

Det finns aldrig några garantier - som barbro Hörberg sjunger i en sång- "men var gång jag stack ut hakan efter livets karamell fick jag alltid nåt tillbaka - i form av en kyss eller en smäll.


Det gäller att våga utan garantier.

Och oftast så blir man inte besviken!


Ha en underbar dag idag!

DU är värd det!


Här kommer morgonens citat:


"Du kanske bli lurad om du litar för mycket men du kommer lida kval om du inte litar tillräckligt."
Frank Crane


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards