Alla inlägg den 5 februari 2016

Av Kaela - 5 februari 2016 21:30

 



Kvällen är ännu ung - men efter min fulltecknade arbetsvecka är jag ändå ganska trött!
Så att efter att ha tittat på den mysige norrmannen på TV ska jag med glädje stämma träff med John Blund.

Idah jhar jag mött en person som var född och uppvuxen i Morgongåva som ligger i Heby kommun mellan Uppsala och Sala.

Själv uppvuxeni krokarna drog jag mig till minnes att lär finnas en anledning till att orten bär det vackra namnet.

Eller  - att det finns en dragkamp mellan två förklaringar.

Det ena är att det var en patron som gjorde en puga med barn.
I rädsla för att det skulle nå hans hustrus öron gav han i uppdrag till en av sina drängar att gifta sig med flickan och gav dem ett torp som hette orgongåva att bo i.


Den andra anledningen enligt andra källpr lär vara att en adelsman gav sin hustru orten i bröllopsgåva.


Jag föredrar att tro på den senare.

Den är betydligt mera romantisk.

Kanske är du från Morgongåva och vet hur det verkligen förhåller sig.

Kan du inte berätta det för mig i så fall?


Ja det var lite tankeutsvävningar så här på fredagskvällen.


Nu vill jag bara önska DIG en härlig kväll och en skön nattsömn!

Ta gärna med dig kvällens citat att lägga under kudden:



"Hellre fråga och verka okunnig, än att inte fråga och förbli okunnig."


Kinesiskt ordspråk

Av Kaela - 5 februari 2016 17:57

 



Någon drog det gamla skämtet -  eller vad det nu är  - på mitt arbete idag:
"Tappa inte sugen - världen är full av tappade sugar"


Och tyvärr tror jag att det är så.

Hur många människor får egentligen möjligheten - eller orkar utvecka all den inneboende styrkan som finns i oss var och en.
På mitt arbete kommer jag varje dag i kontakt med människor i arbetsmarknadsåtgärder.

Och ofta upplever jag det som att jag möter en människa med stora inneboende möjligheter som inte har fått chansen att utvecklas.

Det finns helt klart olika anledningar i vars och ens liv att de stora möjligheterna inombords blir kvar som evigt sovande barn som aldrig får visa sin styrka.

Jag kan se styrkan i den som inte haft ett arbete på länge - inte blivit uppskattad för vad den faktiskt är och kan åstadkomma.....
Jag ser att den här människan  vill något, hon har en bild inom sig  och upplever glädje i detta.

 För att i nästa andetag se en annan bild och tänka ”ja men…ínte kan jag.....

Kanske har saker hänt som tagit ifrån människan möjligheten att tro på sig själv - att våga språnget....
Jag vet inte.

Men vad jag vet är att det känns väldigt sorgligt.

Både människan själv och omgivningen går miste om de gåvor som göms inom henne/honom.

Tänk om vi blev snällare och mera uppmuntrande både mot oss själva och andra - vad skulle vi inte tillsammans kunna åstadkomma.

Betydligt mer än vi tror- det är jag övertygad om!




 

Av Kaela - 5 februari 2016 06:01


 





Nyss - i tidiga morgonen gick jag förbi bokhyllan och såg den.

Som så många gånger förr.

Den betydde mycket då

- en gång

- och jag har den kvar i min bokhylla.

Men jag läser den ytterst sällan.


Jag bara påminns när jag ser titeln om bokens första mening:" Life is difficult."

Hela boken handlar om hur man bäst förhåller sig till detta enda.
Att livet inte för någon enda är lätt.

Hur man hanterar det svåra.

Hur man gör för att våga se och möta livet och de svårigheter det innebär.

Istället för att undvika.

Jag tror att en väg till att hitta guldkorn är att göra det som får våra hjärtan att sjunga.

Unna oss att njuta av de små sakerna i våra liv - för de finns där - i allas liv!

För de små och stora lyckor vi själva känner betyder något i universum.
Världen behöver hjärtan som hittat sången i sitt hjärta!


Nu önskar jag DIG en bra fredag!

Var förberedd på att den har överraskningar i sina ännu dolda veck!


Här kommer morgonens citat:



"Den vackraste gåvan människan fått är att känna glädje."


Luc de Chapiers











Av Kaela - 5 februari 2016 05:57

 




Grattis Agata och Agda - ni har namnsdag idag den 5 februari!


Grattis också till DIG som fyller år idag!


Önskar er en fin dag att fira!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards