Alla inlägg den 7 februari 2016

Av Kaela - 7 februari 2016 20:01

  

 


Söndagskväll efter en riktig vårlig söndag på mina breddgrader.

Några krokus har vi förstås inte sett - men 8 grader varmt och solen som sken gjorde att vi kunde fika på balkongen vid middagstid.

Inte så dumt den 7 februari!


Imorgon börjar vecka 6 och vintern brukar ha herraväldet då.

Men nu är det som jag förstår plusgrader ända långt upp i norr.

Vi lär säkert få en och annan vinterdag innan den riktiga våren anländer.

Men idag var en härlig försmak av dess fröjder!


Jag önskar DIG en skön avslutning på helgen och en god natts sömn när du kommer så långt!



Här kommer kvällens citat: 


"Den som lever med planer för framtiden håller sig ung."

Okänd tänkare













Av Kaela - 7 februari 2016 19:04

 




"Sjung om studentens lyckliga dagar" - ja så sjunger vi - säger vi - och kanske tänker vi.


Men ny forskning visar att det är i en helt annan ålder som vi är som allra lyckligast.


Jag är inte förvånad.


Läs om forskningen här

Av Kaela - 7 februari 2016 17:27

 


Vilken förundran det väcker att plötsligt sitta där med sitt barnbarn i famnen.
Trots att det är det sjunde barnbarnet.

Och tankarna vandrar tillbaka till bebisens far - som en gång låg så här i min famn....

och vidare...till den egna barndomen...till mormor och farmor...


Jag har ett foto på mig och min farmor när jag var lilla Ellens ålder, tre veckor ung.

Barnet och den äldre människan på fotot  ser ut att ha kontakt med varandra som om bebisen lyssnar till den äldre kvinnans klokheter om vad livet egentligen går ut på och handlar om....

Mormor och farmor hade en nära kontakt med mig när jag växte upp.
Och många av mina minnen är tillsammans med någon av dem.
Tankarna vandrar....var det inte bättre då- när barnet fick leva nära äldre livserfarna människor - än idag -när man ofta bor långt ifrån varandra - och mormor och farmor ännu är ute och jobbar?


Kid Kumlin  har skrivit eller sagt att främslingskapet många människor drabbas av idag uppstod när mor och farmödrarnas nära kontakt togs ifrån barnet.

Jag vet inte om hon har rätt- men jag vet att jag är tacksam för det jag fick genom min mormor och farmor....även om mor nog ibland tyckte de lade sig i....

Av Kaela - 7 februari 2016 13:45


 


Vad värderar vi högst i livet?
Vad ser vi som de viktigaste ingredienserna i ett liv så som vi vill ha det?


Enligt  en ny avhandling vid Göteborgs universitet utvecklar William Montgomery sättet att se på det vi människor värdesätter i livet.


Han talar en del om värden och deras motpol.

Till exempel om man känner sig trygg i livet så är det bra - men det kan också leda till en slags långtråkighet.


En sak är säker....vi är inte nöjda med att vara konsumenter.

Nya jumprar, klänningar, soffor. mobiler ger oss ingen varaktig glädje.

Visst är det roligt med nytt, men glädjen varar ju mycket kort stund.

Glädjen över den nya sinnrika apparaten- eller den snygga klänningen, kommer ju dessutom lätt i konflikt med vår oro över miljön.

Vilken resa vi än gör - om vi inte går till fots  (och faktiskt även då, vi nöter ju skor) har påverkan på miljön.

Ska vi alltså resa mindre?
Kanske inte nödvändigtvis - men gärna åka mer än en och en i bilarna - och ta bussen så ofta det går.

Även om vi vill hålla det ifrån oss så blir det allt svårare att göra det.

Vi börjar förstå att vi kanske är orsaken till naturkatastrofer på andra platser på jorden genom vår överkonsumtion.


Vi har bara ett jordklot och i våra värderingar av ett gott liv ingår säkert för de allra flesta av oss önslkan om ett gott liv för alla som lever nu - men även för framtida generationer.


Värderingar - goda värderingar tror jag är något som vi alla vill ha.

Och i de värderingarna ingår ju alltid att vilja alla andra det bästa så som jag ser det.


Det finns en dragningskraft i vårt inre, livet vill något mer med oss.

Vi behöver bli medvetna omm att vi ingår i något större .


Det tror jag ger den allra högsta tillfredsställelse en människa kan uppnå.

Att på det sätt jag kan bidra till en bättre omvärld!







Av Kaela - 7 februari 2016 09:48

Fem av världens viktigaste personer- för mig - mina barn!

Av Kaela - 7 februari 2016 08:29

En familjedag hela dagen igår! Alla våra fem barn och fem av barnbarnen som egentligen är sju! Men de två äldsta hade förhinder. Familjen är verkligen en av de viktigaste sakerna i våra liv! Så fint  att få alla mina fem barn på ett foto. Det var länge sedan sist. Det fotot kommer senare. Det finns i min mobil och jag skriver just nu på min Iphad. Här är en bild på min utsikt just nu istället. Och ett citat ska vi nte glömma - ett som känns aktuellt idag efter Ellens dop igår: "Gud sänder sitt leende till jorden i form av ett litet barn". okänd tänkare

Av Kaela - 7 februari 2016 08:11

Grattis på namnsdagen idag 7 februari Rickard och Grattis också till dig som fyller år idag! Ta hand om er bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards