Alla inlägg den 10 februari 2016

Av Kaela - 10 februari 2016 19:44

 





Att hitta balansen i livet är inte det allra lättaste!

Många har förväntningar på oss.

Arbetsplats och chefer...familj....vänner...

Kanske ännu flera.


Hur ska vi hitta balansen emellan alla dessa krav?

Sannerligen inte det lättaste!


En sak som jag upplever som oerhört viktig för att få balans i livet är att kunna bli stilla, bli lite eftertänksam.

Ta en sak i taget även om nio andra saker knackar på vår dörr.

Att kunna ignorera det som också måste göras till förmån för det vi gör just nu - i det här ögonblicket.


Kanske har vi inte riktigt förstått att att det är genom stillhet vi uppnår balansen.
Då behöver vi få höra det - många gånger.


När vi känner det som om hela vårt inre är en enda kokande kittel av stress och oro över att inte hinna  - det är då vi ska sätta oss ner och bara vara stilla och låta det viktigaste vi har utkristallisera sig inför våra inre ögon.

Jag blir inte om du plötsligt inser att det är din familj och dina vänner som du vill ska vara det allra viktigaste.


Vi i Sverige har en skyhög konsumtion av antideprtessiva medel.
Till och med till barn i förskoleåldern skrivs det ut såna piller.

Det borde ringa många varningsklockor när vi inser detta.


Att hitta balans handlar inte om att leva ett bekymmerslöst livt liv utan stress eller problem.
Livet är både lycka och sorg, framgångar och motgångar.

Den balans som fungerar i ditt liv betyder inte att det är en balans som är bra i någon annans.
Alla behöver vi hitta den balans som fungerar just för oss.

Inte ens i samma människas liv är balans detsamma över tid.

När mina barn var små var de min absoluta prioritet.

Jag var hemma -mamma i några år för att jag helt enkelt inte ville få höra talas om mina barns framsteg.

Jag ville inte komma till dagis och få höra....att idag gick hon sitt första steg.

Jag jobbade deltid en del andra år.

Allt för att finnas för dem som jag kände som mitt absoluta focus och största ansvar just då.


Idag jobbar jag heltid plus en massa ideell tid.

Det finns inga små barn i mitt hem längre som väntar otåligt på att mamma ska komma hem.


Det betyder inte att de inte är mitt focus.

Men de behöver mig inte alls på samma sätt-de är vuxna och har egna barn.
Men jag har ju insett att det finns andra som gör det....

Och det ger mig många timmar på jobbet de allra flesta dagar.

Slutar jag normal tid  - det vill säga efter åtta timmar - kan jag nästan känna det som om jag är på rymmen när jag går hem.

Men jag gör det - för att få tid med min människa på jorden ett par dagar i veckan i alla fall.

Innan jag är så uttröttad så jag inte är värst rolig att vara tillsammans med.

Du har kanske en helt annan prioritering.
Helt rätt för dig om du är nöjd med ditt liv.

Är du inte det är det kanske dags för den där stilla stunden!


Jag ska ta en lat kväll med det bästa jag vet . en bok!

Och jag önskar att DU får en kväll när DU får göra det som är viktigt för DIG!


Önskar dig också så småningom en god natts sömn när din kvälllider mot natt!


Här kommer kvällens citat:


"Det finns inget mer sällsynt i världen än livet. De flesta människor existerar bara."

Okänd tänkare






Av Kaela - 10 februari 2016 06:02

 




Livet går upp och ner och våra känslor med det.

Ändå ska vi i alla lägen göra allt för att hitta och bevara vår glädje.


Visst finns det stunder och skeenden då det är svårt för att kanske ine säga omöjligt att vara glad.

Men glädjen finns alltid någonstans inom oss.


Vi måste njuta av de små stunderna när glädjen inom oss blir fullt kännbar för oss.

. Stanna upp i dem.
Och låta sig känna den fantastiska  glädjen där och då.
Utan att tänka på att det snart kan tas ifrån mig

Vi möter olika saker i livet och de ger oss känslor.

Av sorg, av oro - men under allt bor ändå alltid glädjen.

DEt stora är att vi faktiskt har möjlighet att så snabbt som möjligt komma tillbaka till den när andra känslor kommer.

Glädjen över livet.
Att vi är här just nu - denna stund.

Låt den överbrygga de mörka stunderna.


Det bor en glädje i dig.

Släpp fram den!

Njut av den!

Det är du värd!


Önskar DIG en dag när du hittar glädjen.

Den bor inom dig och den "triggas" av de små vardagliga saker du möter idag!ä

Här  kommer morgons citat:


"Lycka är inte ändhållplatsen, utan ett sätt att resa.”


Margaret Lee Runbeck












Av Kaela - 10 februari 2016 05:57

 



Idag - 10 februari har Iris namnsdag!


Stort grattis till dig som bär det vackra namnet.


Stort grattis också till DIG som fyller år idag!


Var rädda om er bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards