Direktlänk till inlägg 10 februari 2016

Balans - det är svårt det!

Av Kaela - 10 februari 2016 19:44

 





Att hitta balansen i livet är inte det allra lättaste!

Många har förväntningar på oss.

Arbetsplats och chefer...familj....vänner...

Kanske ännu flera.


Hur ska vi hitta balansen emellan alla dessa krav?

Sannerligen inte det lättaste!


En sak som jag upplever som oerhört viktig för att få balans i livet är att kunna bli stilla, bli lite eftertänksam.

Ta en sak i taget även om nio andra saker knackar på vår dörr.

Att kunna ignorera det som också måste göras till förmån för det vi gör just nu - i det här ögonblicket.


Kanske har vi inte riktigt förstått att att det är genom stillhet vi uppnår balansen.
Då behöver vi få höra det - många gånger.


När vi känner det som om hela vårt inre är en enda kokande kittel av stress och oro över att inte hinna  - det är då vi ska sätta oss ner och bara vara stilla och låta det viktigaste vi har utkristallisera sig inför våra inre ögon.

Jag blir inte om du plötsligt inser att det är din familj och dina vänner som du vill ska vara det allra viktigaste.


Vi i Sverige har en skyhög konsumtion av antideprtessiva medel.
Till och med till barn i förskoleåldern skrivs det ut såna piller.

Det borde ringa många varningsklockor när vi inser detta.


Att hitta balans handlar inte om att leva ett bekymmerslöst livt liv utan stress eller problem.
Livet är både lycka och sorg, framgångar och motgångar.

Den balans som fungerar i ditt liv betyder inte att det är en balans som är bra i någon annans.
Alla behöver vi hitta den balans som fungerar just för oss.

Inte ens i samma människas liv är balans detsamma över tid.

När mina barn var små var de min absoluta prioritet.

Jag var hemma -mamma i några år för att jag helt enkelt inte ville få höra talas om mina barns framsteg.

Jag ville inte komma till dagis och få höra....att idag gick hon sitt första steg.

Jag jobbade deltid en del andra år.

Allt för att finnas för dem som jag kände som mitt absoluta focus och största ansvar just då.


Idag jobbar jag heltid plus en massa ideell tid.

Det finns inga små barn i mitt hem längre som väntar otåligt på att mamma ska komma hem.


Det betyder inte att de inte är mitt focus.

Men de behöver mig inte alls på samma sätt-de är vuxna och har egna barn.
Men jag har ju insett att det finns andra som gör det....

Och det ger mig många timmar på jobbet de allra flesta dagar.

Slutar jag normal tid  - det vill säga efter åtta timmar - kan jag nästan känna det som om jag är på rymmen när jag går hem.

Men jag gör det - för att få tid med min människa på jorden ett par dagar i veckan i alla fall.

Innan jag är så uttröttad så jag inte är värst rolig att vara tillsammans med.

Du har kanske en helt annan prioritering.
Helt rätt för dig om du är nöjd med ditt liv.

Är du inte det är det kanske dags för den där stilla stunden!


Jag ska ta en lat kväll med det bästa jag vet . en bok!

Och jag önskar att DU får en kväll när DU får göra det som är viktigt för DIG!


Önskar dig också så småningom en god natts sömn när din kvälllider mot natt!


Här kommer kvällens citat:


"Det finns inget mer sällsynt i världen än livet. De flesta människor existerar bara."

Okänd tänkare






 
 
Ingen bild

Sanna

10 februari 2016 20:59

Då kan man återkomma till något du skrev om tidigare; att vara sig själv. Är man sig själv är det lättare att hålla balansen - trots att det är många och mycket som drar i oss.
Det svåra är ibland att veta vem man är då man blivit formad sedan barnsben och unga år in i någon (som inte alltid är en själv).
Så kan man inte hålla balansen - sök reda på "dig" själv!

Det är så roligt när du skriver om saker som får en - i alla fall mig - att tänka till.

Ha det gott
kram

Kaela

11 februari 2016 05:35

Ja du Sanna!
Det är ju så!
Man måste hitta sig själv- inte alltid så lätt det heller.
För det är som du säger att vi blivit formade genom uppfostran och annat som mött oss till en bild av oss själva som inte alltid är den sanna bilden av oss.

Men ändå- så viktigt att göra så - söka reda på sig själv.

Ha en riktigt fin dag Sanna önskar jag med en kram!

 
Simon

Simon

10 februari 2016 22:25

Jag håller med dig, jag tror på att "leva i nuet" är nyckeln till balans!

http://kungdada.bloggplatsen.se

Kaela

11 februari 2016 05:32

Ja, det är den enda väg jag har funnit till balans i livet!

Ha en bra dag idag Simon!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards