Alla inlägg den 12 februari 2016

Av Kaela - 12 februari 2016 21:26

 


Det finns en hel del äldre ord som vi använder allt mera sällan.

I några fall tycker jag det är särskilt beklagligt.


Igår på jobbet uppstod en diskussion runt användandet av ordet främja!
Ett fullständigt täckande ord för den företeelse som vi får använda en massa andra ord utan att komma ens i närheten av vad man säger med ordet främja.

Det är helt enkelt mitt i prick.


Det är kanske så att du är så ung att du undrar vad man menar då man använder det ordet.


Går man till synonymordboken får man hel massa förslag på synonymer utan att komma ens i närheten av vad detta ord egentligen säger.


understödja stödja  gynna, gagna, underlätta  vara bra för, hjälpa fram, hjälpa, bidra till  påskynda, befrämja, promota befordra.


Nu ikväll gick mina tankar till ett annat poetiskt och vackert ord som är på väg att fasas ut ur vårt språk.

Vi säger kväll - men nästan aldrig afton.


Så synd att inte använda ett ord som fullständigt doftar!


Nej, jag är ingen bakåtsträvare -- jag gillar nya ord också.
Men vi kan väl berika vårt språk med dem utan att slänga iväg andra bra ord!

Vårt svenska språk är så vackert- men inte när man gör politikerprosa av det.

Då blir det så torrt att det knastrar.


Nu är aftonen i alla fall här.

Efter en riktigt härlig arbetsvecka med betydligt flera timmar än vad en heltid innehåller är jag ganska trött.


Så innan jag råkar slockna på soffan - eller någon annan stans - vill jag önska DIG en härlig fredagskväll - och en god natt!


Här kommer kvällens citat:



"Det svåra och det lätta fullkomnar varandra."



Av Kaela - 12 februari 2016 19:12

 






Många av oss reagerar när vi hör ordet stress som om det enbart är något negativt.

Vilket det ju inte är.
Stress kan vara nödvändig för att vi ska utföra det vi har att göra.

Men den ska inte pressa oss över vår nivå. Det är då den blir skadlig.


Negativ stress är den som vi får ont i magen och i huvudet av - och på sikt en massa andra tråkiga saker som den kan föra med sig. Sjukdomar av diverse slag.

Men kan också bli helt handlingsförlamad av att leva under längre tid med negativ stress. Ibland har jag tänkt att det är utmattningsdepressionens första allvarliga kännetecken.


Stress måste vi lära oss att hantera.
Ett sätt att göra det är att se till att  ge många kramar så att det finns gott om oxyticin i kroppen. Det hormonet motverkar stress.

Ett annat sätt är att sätta upp realistiska delmål. Och att inse att vi alla har våra gränser.


Jag har ett jobb där jag skulle kunna stressa ihjäl mig om jag inte oavbrutet var vaksam på risken.
Behover kommer i en sinande ström...och det är lätt att uppleva att man inte räcker till.

Vad är nu det för något?
Att inte räcka till!

Ingen kan göra allt och framför allt inte på samma gång.


Passa på nu och ha enriktigt skön helg utan stress.

Det gäller att passa på att låta både kropp och själ få gå i morgonrock och mjuka tofflor ibland!



Av Kaela - 12 februari 2016 06:04

 

  


Fredag - igen!

Det är visserligen en vecka sedan sist, men den har gått rasande snabbt.

Tiden går snabbt konstaterar vi nästan dagligen.


Vi upplever begreppet tid olika beroende på var i livet vi befinner oss och vad som pågår runt oss.

Har vi fullt upp är det nog så att vi tycker tiden går snabbt.

Med mycket att göra blir livet lätt en kamp med eller mot tiden - beroende på hur man vill uttrycka det.

Det känns som att var­je tim­me, var­je dag och var­je år går allt snab­ba­re och snab­ba­re.

Kan det vara så?


Det känns som att var­je tim­me, var­je dag och var­je år går allt snab­ba­re och snab­ba­re. Kan det vara så?

Nej, naturligtvis inte.

En minut är en minut - när vi talar klocktid.

När vi tycker att tiden går fort  - eller sakta - handlar det ju om vår upplevelse av den.


Bo­dil Jöns­sons ”Tio tan­kar om tid” bor­de alla ta sig tid att läsa. Ti­den är. Ti­den går. Vi be­stäm­mer själ­va vad vi vill fyl­la ti­den med.


Det är det stora.

Att vi har en tid som ska fyllas - och att det är vi som ska bestämma vad vi vill fylla den med.

Vi har ju vissa fasta saker som ska göras....men om vi tänker efter finns det mycket tid emellan alla dessa saker.


Idag ska jag se till att fylla mina mellantider med att andas djupt och känna att just nu är väldigt gott!


Önskar DIG en dag när DU känner att det är en bra dag att leva på!


Här kommer morgonens citat:


"Det är framtiden jag är intresserad av – eftersom att jag kommer tillbringa resten av mitt liv där."

 

Charles F. Kettering









Av Kaela - 12 februari 2016 05:49

 


Fredagen den 12 februari är det idag och Evelina och Evy har namnsdag!


Stort grattis till er.


Stort grattis säger jag också till DIG som har födelsedag idag!


Njut av dagen - det är er dag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards