Alla inlägg den 14 februari 2016

Av Kaela - 14 februari 2016 15:35

 



Så här på Alla hjärtans dag delar jag en dikt av Bo Bergman som är en av de finaste kärleksdikter jag vet.



Jag fryser om dina händer.
När du ler blir jag varm av dig.
Du är glädjen som allting tänder
och ångesten på min stig.

Så rik är jag vorden och väger
en värld sen jag blivit din
- så fattig att inte jag äger
en droppe blod som är min.

Bo Bergman

Av Kaela - 14 februari 2016 08:39


 

I min stad lyser hjärtan i trädet i Kärleksparken. Romantisk stadsarkitekt tydligen. Bilden lånad från NT




Alla hjärtans dag!

En dag för alla!


En dag när vi uppmärksammar varandra på olika sätt.

Kanske med en ros eller en överraskning av annat slag.


Här i Sverige fick firandet av den här dagen fart först under 1990-talet och har nu hamnat i högtidskalendern som "Alla Hjärtans dag".
Själva firandet av S:t Valentin kom inte hit förrän på 1960-talet och då antagligen lanserades den av kommersiella skäl.


Den förste Valentin lär ha varit en präst som trots Kejsar Claudius påbud fortsatte att viga förälskade par.

Kejsaren ville inte ha gifta män i sin armé av skäl som man kanske kan tänka sig!


Han fängslades och dömdes att dö genom halshuggning.
Men enligt legenden lär han dagen före sin avrättning smugglat ut ett kärleksbrev eller kort till fångvaktarens dotter som kom med mat till fångarna.

Kortet var undertecknat: Din Valentin.


Både grymt och romantiskt på samma gång.

I katoska kyrkan är Valentin ett helgon.


Det är gott att ha en dag att fira kärleken på.

Men visst ska varje dag få vara en kärlekens dag.
Där vi alla är små Valentin som slår vakt om den på det sätt vi kan.


Nu vill jag önska DIG en fin Valentindag och hoppas att DU ska få känna att DU är älskad!


Här kommer morgonens citat:


"Kärleken ser inte med ögongn utan med själen"

Shakespear



Av Kaela - 14 februari 2016 08:33


 


Det är förstås Valentin som har namnsdag idag på Alla hjärtans dag.


Stort grattis till dig som bär det namnet!


Stort grattis också till DIG som har födelsedag!


Var rädda om er dag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards