Direktlänk till inlägg 19 februari 2016

Vårt käraste samtalsämne - vädret!

Av Kaela - 19 februari 2016 06:11

 



Jag vet inte om det finns någon som tycker att det väder vi har, i alla fall i min stad, är något önskeväder.

Snöblask och förmodligen halt.


Men - som en gammal kvinna jag möter ibland säger: "Det är väder i alla fall."


Jag har ju många möten med människor varje dag.

Och de sista dagarna har jag roat mig med att notera hur ofta vi snabbt hamnar på väderpratet efter att vi hälsat på varandra.

Och det är verkligen ofta.

Nästan alltid.


Läste någonstans att mer än 100 000 av 300 000 svenska bloggare har skrivit om vädret under året. Bara Storbritannien och Kina lär vara värre.

Man kan ju undra varför vi är så intresserade av det.


På det språkcafé för nya svenskar som några av våra frivilliga står för är samtal redskapet för att få kontakt och steg för steg ta till sig det nya språket.
Samtalen leds av de  frivilliga, några har själva invandrarbakgrund, några är pensionärer.
Man avhandlar det mesta - och - förstås vädret.

Våra nya landsmän skrattar lite åt vårt intresse för vädret - och en av dem sa till mig när jag besökte: "Har vi inget annat att prata om, ja då blir det vädret. Och så skrattade hon.


Man skulle kunna tro att alla vi alla vore bönder och beroende av vädret för vår utkomst.

Men så är det ju inte.

Stadsbor sedan generationer är lika intresserade av hur vädret är och blir som någonsin en lantbrukare.


Kanske är det för att det är något vi alla delar!


Oavsett - morgonen ljusnar därute och en ny dag ligger och väntar på att vi ska göra det bästa av den.


Gör det - och ha en riktigt fin och ljus dag - oavsett vädret!


Ta hand om DIG idag - och låt dagen ge dig det DU längtar efter.



Här kommer morgonens citat:


"Jag tror att Sahara uppstod när det var vinter där senast och riktigt isigt, så de fick sanda jättemycket."

Sixten 6 år

 
 
Ingen bild

Sanna

19 februari 2016 14:31

Jag brukar säga; "vi får säga/ta till oss det som Pippi Långstrump sa; "Vi får vara glada att vi har något väder alls - det är det inte alla som har!".
Det är lite illfundigt och ibland får folk tänka till lite. Men samtidigt så är gnäll på väder ganska meningslöst - och det finns människor som skulle vara glad om de bara hade vädret att prata om/klaga på.
Jag tycker att Pippis kommentar; säger det i en mening.

Nu är det snart helg igen - och jag upprepar mig när jag säger:
Hoppas du/ni får en fin helg.
Men det är ändock en ny helg.
kram

Kaela

19 februari 2016 17:18

Ja precis Sanna.
Du upprepar dig inte alls.
Det är en helt ny helg som aldrig funnits förut som står för dörren.
Ja så sant.
Är det bara vädret som känns motigt så har man inte mycket att sörja över.

Önskar dig också en riktigt fin helg med en kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards