Direktlänk till inlägg 20 februari 2016

Ett par gamla babyskor påminner mig

Av Kaela - 20 februari 2016 15:17

 




Jag tror vi alla har ett litet barn inom oss.

Barnet finns där och pockar på uppmärksamhet när livet blir svårt.


Och jag tror faktiskt inte att det är meningen att det lilla inom-barnet ska växa upp!

Det ska finnas där och hindra oss från att ta allt så gravallvarligt.

Påminna oss om de små sakerna som ju egentligen är de stora.


Intellektuellt sett har vi vuxit ifrån barnet - men emotionellt är vi många gånger fortfarande, även som vuxna, just detta lilla barn.

Bär barnet på känslor av att vara oönskat, tror barnets vuxna människa ofta att han/hon är oönskad, oälskad  (även om det inte är så).

Även om vi bär de sårade barnen inom oss så tror jag att det gör stor skillnad för den lilla pojken  eller flickan där inne om vi blir medvetna om dess existens.

Om vi som vårt vuxna jag -  börjar se och ta hand om den lilla inom oss.


Om vi inser detta så ser vi varför det ibland knyter sig i relationer och varför det blir konflikter med andra runt omkring oss.

Fast vi inte vill.

De andra har också sitt lilla barn inom sig och barn är inte så bra på att hantera känslor och relationer.


Många som vuxit upp går omkring med smärtor - oförklarliga smärtor - som ibland får namn och diagnos -  ibland inte.

Min, kanske något naiva tro, är att det är det lilla otröstade barnet därinne som gör att vi får dessa smärtor i kroppen.

Eller att vi drabbas av ångest och andra svåra psykiska tillstånd.'


Jag tror faktiskt att vi måste lära oss att ta hand om den lilla inom oss.

Trösta och stärka...ge det som kanske av olika orsaker inte blev givet då det borde ha blivit det.

För attvi ska må bra helt enkelt.


Det lilla barnet inom dig behöver samma ömma omvårdnad, omtanke och kärlek som alla barn.
Det lilla barnet inom dig har samma behov som de barn du själv kanske blivit mamma, pappa, mormor farmor, farfar eller morfar till.


I ett av mina skåp står ett par gamla barnskor. som passade på mina fötter en gång för länge sedan och påminner mig om det barn jag var och som jag fortfarande bär med mig inombords  - när jag öppnar skåpet och tar fram de små skorna.


De hjälper mig att inse att när jag beter mig barnsligt eller känner mig övergiven och kanske till och med oönskad har jag glömt att  "vagga" mitt lilla inre barn!


Något jag tror vi alla måste bli bättre på - då mår vi bättre.
Det är faktiskt aldrig för sent att få en lycklig barndom!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards