Alla inlägg den 24 februari 2016

Av Kaela - 24 februari 2016 21:01

 



Tredje kvällen med sen hemkomst.

Men nu blir det mera vanliga tider de två återstående dagarna i arbetsveckan.

Enligt planerna i varje fall - att vara frivilligsamordnare är en slags livsstilsjobb och ibland blir dagen på jobbet både annorlunda och längre än vad man tänkt sig.

Så säker är jag inte - förrän imorgonkväll - eller på fredagkväll.


Em mycket intressant kväll med föreläsning och samtal runt "Kulturkompetens" ligger bakom mig.


Varje kultur har sina tabun och sina tänkesätt - och för frivilliga som ska arbeta mot nyanlända gäller det att gå försiktigt fram.


Vi kom också in på ett intressant samtal rörande hur vi som barn tror att alla barn har det just som jag har.

Har du tänlt på det någon gång?
Jag har snuddat vid tanken, men visst var det intressant att höra att andra minns hur vi tänkte som barn på samma sätt.


Även som vuxna lever vi i vår egen verklighet.
Vi har alla ett eget universum.

Men ändå tror jag  att ju mera vår livserfarenhet ökar  - ju mer vi förstår av varandra, ju mer nyfikna vi är ju mer ökar förståelsen för varför saker och ting är som de är - i din värld som kanske har mycket ytliga - eller inga likheter med din.

Särskilt om vi kommer från olika kulturer.


Just den vänliga nyfikenheten gör att vi är beredda att arbeta för att bygga broar mellan våra olika sätt att tänka.

Och det är vad jag hoppas ska ske när vi svenskar får nya vänner i de som flytt från sina länder till oss.


Nu är det dags för mig att sluta fundera vidare - och krypa isäng om jag ska orka morgondagen!


Hoppas DU har det så bra som det bara är möjligt just i DIN värld ikväll!


Här kommer kvällens citat:




"När man lär känna en man dömer man honom efter kläderna.
När man skiljs från honom, dömer man honom efter hans hjärta"
Ryskt ordspråk.

Av Kaela - 24 februari 2016 13:58

 


Förakta inte stundens lycka
och de korta solglimtarna
en grå och mulen dag
- det är bara
det kompakta mörkret
den iskalla snålblåsten
och hatblickarna
som vi inte uthärdar


Om det inte funnes fågelsång
ingen vind som drog
genom trädkronorna
ingen blomma som lyste
från dikeskanten
och ingen våg
som famnade strand och sten
kanske
ginge det att leva ändå
- bara det funnes kärlek


Tänk hur annorlunda -
om vi hatade lite mindre
och älskade lite mer
- åtminstone försökte

 ....

Birger Franzén

Av Kaela - 24 februari 2016 06:12

                                                  



 

Ju äldre jag själv blir och ju fortare livet rullar på - desto starkare blir min längtan att försöka försätta människors hjärtan i rörelse och tankeväcka.

Jag vill - om möjligt - kunna mana till eftertanke, omtanke och reflektion inför det viktiga att ta hand om våra barn och våra gamla.


Att skydda de kvinnor som råkat illa ut och tvingas leva som gömda för att de valde fel man.

 Gamla som i sin utsatta livssituation inte har något egentligt val för livets sista tid.

Ensamma sedan partnern lämnade jordelivet - isolerade på grund av utslitna eller sjuka kroppar i vilka det bor en själ som aldrig åldras- som har samma längtan efter gemenskap som alla i alla åldrar.

Sjuka som tvingas leva isolerade på grund av svårigheten att ta sig ut.

Som tvingas leva med daglig smärta.

Smärta i kroppen - men kanske också i själen över alla vännerna som försvann då sjukdomen knackade på.

 

Jag vill uppmana oss alla till att ständigt föra etiska resonemang sinsemellan,plocka fram civilkuraget  -  våga säja ifrån när du ser att någon riskerar att fara illa - eller redan gör det.

Det är allas vår gemensamma skyldighet att värna om dem som inte själva förmår göra sina röster hörda.


Det är mitt uppdrag - och det är DITT uppdrag här i världen!

Då blir även den gråaste dag ljus - och livet blir meningsfullt - både för oss själva och för dem

för vilka vi kämpar!


Ta hand om DIG idag!

Ge DIG en stund mellan varven när du andas djupt och tänker på hur otroligt viktig DU är!


Här kommer morgonens citat:



"Idag vet jag vem jag är!
Jag trivs med mig själv och vet att jag duger som jag är!"

Carin Mann

Av Kaela - 24 februari 2016 06:07

 


Det är onsdagen 24 februari och Mattias och Mats har namnsdag!


Jag gratulserar varmt!


Så gör jag också till DIG som fyllerår idag!


Önskar er en minnesrik firardag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards