Alla inlägg den 25 februari 2016

Av Kaela - 25 februari 2016 18:59

 



Trodde du att djurmamman slickar sin nyfödda unge för att den ska bli ren?

Det trodde jag länge.

 

Ända tills jag hörde att forskare världen över funnit att det är vad mamman gör för att hennes lilla nyfödda barn ska komma igåg och leva.

Djurmamman som slickar sin unge stimulerar nervsystem, organ och beteende genom detta.


Under andra världskriget utreddes de många dödsfallen bland de små barnen på barnhemmen.

Då såg man att ett barnhem stack ut mer än de andra.
Knappast ett barn dog däe!

När man gick vidare i undersökningen upptäckte man att där arbetade en nattsköterska som bar omkring på barnen, kramade dem och till och med bar dem innanför sina kläder medan hon arbetade.


För ett spädbarn är det alltså en fråga om liv eller död.

Kanske ska man uttrycka sig lite försiktigare och säga...kan vara.

Skin-hunger kallar man detta.

 
Även vi som är vuxna har skin hunger även om de flesta av oss har någon form av tillförsel av det som mättar.


Kanske kan man till och med påstå beröring vara det som står mellan ett friskt hälsosamt liv och ett liv med depression och kroppslig ohälsa. 

Beröring visar att vi är trygga, att någon bryr sig om oss och inte minst att vi är värdefulla.


Med den kunskapen i bakfickan är man nästan beredd att krama om varenda människa man möter - eller hur?

Det behöver faktiskt inte ens vara kramar.


En lätt beröring mot armen eller axeln är också verkningsfullt.

Själv glömmer jag aldrig känslan av när min tandläkare smekte mig hastig på kinden efer att ha "misshandlat" mig ordentligt för att få bort en visdomstand som inte ville.
Den lilla beröringen gav både tröst och mod!

Och jag kommer heller aldrig att glömma när en av de tonårspojkar som dyker upp hos oss med ojämna mellanrum och fikar  - ifrån det överfulla aylboendet  -  när han sa: "En kram....som om du var min mor"

Så mycket längtan i hans röst....


Och- självklart fick han en lång varm kram och jag torkade bort de tårar som rann nerför hans kinder.

Det mest fantastiska med beröring är att den är ömsesidig.

Jag kan inte ge en kram eller en lätt smekning utan att själv bli berörd!


Nu önskar jag DIG en härlig kväll!
Har DU ingen hos dig som kan krama dig - ta till det näst bästa - krama dig själv.

För jag tror inte att varken du eller jag vågar ringa på hos grannen och be om kram  



Här kommer denna kvälls citat:



"Den sanna kärleken liknar cirkeln, och cirkeln den har inget slut.”
Ryskt ordspråk






Av Kaela - 25 februari 2016 09:45

 





Större än behovet av gemenskap
är behovet av de rätta ensamheterna
de rätta viloställena

Liksom när ett hjärta
vilar sig mellan slagen
så måste i världspulsen
någonting på hjärtats plats
leda all vila och gång.
Friden måste vara i världen
mitt ibland oss.
Ingenting får göras
till ett påskyndande mål
dit envar tvingas skynda
snubblande över sig själv.
Din yttersta framtid är given.
Den är din död och din grav.


Men livet har spång till en evighet.
Den är spänd inom dig
mellan inre stjärnor.
På den stiger din tanke
in till omvänt riktad resa.


Harry Martinsson

Av Kaela - 25 februari 2016 05:45

 


Att leva ett meningsfullt liv och ett framgångsrikt liv,är  det samma sak?

Frågan ställdes - som många andra frågor gjort - vid en av våra morgonfikan på jobbet.


Meningen med livet är i alla fall inte bara att vara lycklig kom vi fram till.

Att vara del i en större helhet, att hitta större mål att leva och kanske dö för - det måste vara så nära ett meningsfullt liv man kan komma.


Ett liv som bara går ut på att själv få det bra kan inte vara lika meningsfullt som ett liv där man även försöker göra gott utanför den närmaste kretsen kom vi fram till.


Inte så märkligt när personerna runt bordet består av människor som lärt sig uppskatta glädjen och kanske framför allt meningsfullheten i att se att man kan göra skillnad i en annan människas liv bara genom att ge ett par timmar av sin tid.

Som insett att det faktiskt är så att vi tjänar på att vara ansvarstagande och utgivande.

Att lägga tid på att hjälpa andra  - det är kanske den stora meningsfullheten.

Ja det ser jag ju faktiskt hela tiden....när någon stråande kommer och berättar om glädjen det ger att kunna ge lite av sin tid för någon annan.

Kanske är det inte meningsfullhet för alla - men jag är övertygad om att det är för de flesta.


Om jag hade ett revolutionerande facit på hur man bäst lever ett meningsfullt liv skulle jag naturligtvis dela med mig av det - men det har jag självklart inte.

Men jag tror man kommer en bra bit genom att leva generöst.


Önskar DIG en riktigt meningsfull och fin dag!


Här kommer morgonens citat:



"Jag har lärt mig, att varje dag ska man sträcka ut handen till någon. Alla
behöver en varm tanke eller en vänlig klapp på axeln."

Mia Nyman




Av Kaela - 25 februari 2016 05:02


 




Idag är det torsdagen den 25 februari och Sigvard och Sivert har namnsdag!


Stort grattis till er!


Stort grattis också till DIG sm har födelsedag idag!


Njut av dagen - den är speciell!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards