Alla inlägg den 26 februari 2016

Av Kaela - 26 februari 2016 22:00

 



Visste du att sena kvällsvanor stimulerar oro och till och med depression?

Jag hörde om en amerikansk undersökning där man kommit fram till just detta.


Nu vet jag inte hur rätt denna amerikanska studie har - men den sades ha funnit ett samband mellan sent sänggående och oro - även om det kan låta lite uppseendeväckande.


Att gå tidigt i säng är nödvändigt för mig som har tidiga morgnar.
Det är väl inte riktigt självvalt - varken de tidigaa morgnarna eller det tidiga sänggåendet.

Utan det är snarare så att det ena ger det andra.

Egentligen sover jag som bäst på morgonen och skulle gärna stanna uppe betydligt längre på kvällen.

Så kommer det nog att bli när jag en gång går ut i min livssemester och blir friherinna.


Förresten har du hört om en by i norra Kazakstan där  det under två års tid härjat en åkomma som man knappt hört talas om.


En fjärdedel av Kalachis invånare har drabbats av den mystiska sjukdomen, som fått smeknamnet "Sleepy hollow":

Folk faller i sömn mitt i aktivt liv och kan sova upp till en vecka.

Invånarna i byn tror att det beror på en nedlagd urangruva i området men det tror inte forskarna.

Som istället anser att det är väderförhållandena som är boven.

Alltså - det vädermönster som ofta tvingar skorstensrök att gå ner i stället för upp.
Forskarna grubblar vidare medan folk flyr byn för att söka nu hemort.



Men nu är jag redan trött. Efter en tidig dag på jobbet.


Så jag vill bara önska DIG en skön fortsättning på kvällen och en riktigt god natts sömn.


Här kommer kvällens citat:


"Lycka är att sova med den man tycker om"


Okänd tänkare


Av Kaela - 26 februari 2016 20:21


 








När jag sitter där
i den öppna kyrkan

med hjärtat
tungt av sorg


ser jag plötsligt
hur min själ dansar
i fönstrets fallande
strålar av ljus


en dans fylld av
oanad frihet
som en flammande
levande vind


dansar så stilla

bland skymning
sånger och ord


och i den stilla musiken

hittar jag orden

som bär smärtan.


Kaela

Av Kaela - 26 februari 2016 16:43

  


Hemma- och det är fortfarande ljust ute.

Så skönt att inse att det betyder att våren faktiskt är på väg.

Solen skiner fortfarande och klockan är 16.35 - så fantatastiskt fint!


Det allra finaste med mitt arbete är att kunna kommunicera med andra människor.

Alla kan inte det.
En del av oss har en starkt begränsad förmåga.


Jag visste ungefär (tyckte jag i alla fall)  vad afasi är.
Men fick lära mig oroligt mycket mer genom besök på vår Frivilligfrukost av två härliga personer från Afasiföreningen, Sarah och Peter!


Afasi innebär att förmågan att uttrycka och förstå talat och skrivet språk är nedsatt.
Vanliga symtom när en person med afasi pratar, är att hen inte kommer på ”vad det heter”, säger fel ord - ibland helt fel.
Då gäller det att komma ihåg att personen inne i sitt huvud oftast har rätt ord- trots att det uttalade ordet är fel.


Språkförlusten är förödande och skrämmande - den kommer plötsligt och förändrar hela livet.
Eftersom omgivningen inte kan se utanpå att någon har afasi upplever personer med afasi ofta brister i bemötandet. Människor som drabbats beskriver hur afasi innebär en kamp om att få ta del i samtalet och i social gemenskap.

Diskrinering betyder åsidosättande - och jag förstår att särskilt personer med afasi kan känna sig diskriminerade och det leder dessutom till att man spär på deta själv genom att isolera sig!


Vi exkluderar ofta - alldeles för ofta - människor som drabbats av funktionsnedsättningar.

Och kanske mer än annars just när det gäller, tal och likaså när det gäller syn och hörselhandikapp....."Det  är så jobbigt med den personen....den pratar en massa men utan sammanhang" ...eller  "det är för tröttsamt att prata med någon som hör dåligt - man får upprepa sigt hela tiden"....eller ...hon ser nästan inget så man får tänka sig för hela tiden.....


Ingen av oss vill bli bemötta så!


"Låt oss göra famnen vid" och INkludera alla....alla istället!

Kanske är det lite jobbigare....men om man inser att alla människor oavsett det ena eller det andra funktionshindret är  möjligheten till ett spännande möte med en medvandrare på jorden.

Av Kaela - 26 februari 2016 06:07


 


Mörkret vilar ännu ganska kompakt utanför mitt fönster denna fredagmorgon!

Men jag vet att om en liten stund kommer  vi att ana ljuset - och när jag ger mig iväg till jobbet har ljuset övertaget.

Även om det inte är helt ljust ännu!


Vi vet ju att dagen alltid kommer med ljuset!

Tänk om vi kunde vara lika övertygade om detta när vi drabbas av mörker i livet.

Hålla ut i mörkret i den trygga förvissningen att ljuset ska återvända.


Det är i mötet mellan människor som värme skapas och då vinner ljuset över mörkret alla dagar.

De flesta av oss kommer att möta en eller flera människor idag.

I vårt arbete eller på promenaden.

Låt oss förvänta oss möten av ljus!

Ge ljus och ta emot ljus!


Önskar DIG en ljus och fin dag idag!

Det är fredag och helgen ligger framför.

Le mot din spegelbild innan du lämnar ditt hem - och låt leendet ligga kvar -  det smittar- och ger dig möten med många leende människor!


Här kommer morgonens citat:


"En optimist är våren i mänsklig gestalt.
Susan J Bisonette"



Av Kaela - 26 februari 2016 06:02

 



  Grattis Torgny och Torkel som har namnsdag idag - den 26 februari!


Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!


Önskar er en fin och ljus firardag!


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards