Alla inlägg den 29 februari 2016

Av Kaela - 29 februari 2016 20:11

 




Har du någon gång funderat över hur det kommer att se ut här på jorden om 100 år?

Jag gör det ganska ofta eftersom mitt jobb ligger i det hus där Sveriges första dagis startade 1904.

Det är faktiskt 112 år sedan.

Fröbelstugan heter den.

Känner ofta historiens vingslag i huset.

Och atmosfären är faktiskt fylld av framtidshopp och glädje.


Ibland är jag helt säker på att det är de små barn som tillbringat sina dagar där ända fram till slutet av 1980- talet - som satt sina avtryck i väggarna-


Det är inte bara jag som känner detta.
Jag hör ofta besökare tala om friden. ron, glädjen i huset.


Det är en förmån att få arbeta i ett sådant hus.

Även om det är kulturmärkt och man inte alls får göra som man vill!
Det är faktiskt värt att underordna sig detta för glädjen att få tillbringa arbetstimmarna där.


Nu har jag just kommit hem efter ännu en lång dag där många frivilliga lärt sig hantera en rullstol.

Och också prövat på att vara den som sitter i den medan någon annan drar den.


Trött är jag, men tacksam för min dag som inneburit möten med både glädje och sorg hos de människor jag förunnats möta.

Det gäller att så goda frön.

Någon annan ska skörda- liksom jag idag skördar vad någon annan sått!


Nu vill jag bara önska DIG en riktigt skön avslutning på måndagskvällen.

Var rädd om DIG!

DU är oändligt värdefull!


Här kommer kvällens citat:


"Människor bryr sig inte om hur mycket du vet -- förrän de vet hur mycket du bryr dig om."


John C. Maxwell

 




Av Kaela - 29 februari 2016 18:52


 



Vi behöver de visor som värmer
som värmer hjärta och själ
- en visa kan nog vara skickligt gjord
men värmer ej lika väl
En visa kan vara så enkel
så enkel till sin melodi
och orden behöver ej heller
vara skrivna av något geni

Vi behöver en visa om kvällen
och en för dagens bestyr
och en som kan hjälpa oss leva väl
- en visa när morgon gryr
en visa att gnola på ofta
som kommer tillbaka igen
- en visa ska tala till hjärtat
den ska vara precis som en vän


i behöver nog visor runt världen
i dag väl mer än förut
en visa till mänskor i alla land
som hjälper dem härda ut
Vem skriver så alla förstår det
med enkla små vardagens ord
en visa om vänskap och värme
mellan alla som bor på vård jord


Denna fina dikt är skrive av Birger Franzén.

Läser honom just nu ganska mycket.

Han talar till mitt hjärta i sina dikter fastän han inte längre är kvar ibland oss på jorden.



Av Kaela - 29 februari 2016 06:12

 



Idag är det skottdagen -och ingen har namnsdag!


Det vore ju synd om den i så fall för den skulle ju få fira bara vart fjärde år.

Skottår) är  år som är jämnt delbara med fyra (ex. 2008, 2012 o.s.v.) Undantagen från den regeln är jämna hundratal (ex. 1800 och 1900.

Enligt gammal tradition får giftassugna kvinnor fria på skottdagen.
Då har kvinnorna trumf på hand.
Får de inte mannen får de något annat istället!

Den man som tackar nej bör dra sig ur med hjälp av en dyrbar gåva.


I Sverige finns det något mindre än 6 400 personer som är födda på skottdagen - och alltså har sin egentliga födelsedag bara vart fjärde år!


Är du en av dem önskar jag dig en fantastisk födelsedag!



Av Kaela - 29 februari 2016 05:45

 



När du och jag var barn, fick vi nog lära oss att det är fult att vara nyfiken.

Och det kan det förstås vara - om man är nyfiken på ett elakt sätt.

Men nyfikenhet är ju egentligen en positiv egenskap.

Människor som är öppna för ny information lever längre och löper mindre risk att drabbas av demens till exempel.

Så tydligen lönar det sig att vara nyfiken!


Se på barn som lär sig gå, egentligen skulle det vara lättare att fortsätta krypa, ändå försöker de och försöker trots att de ramlar och slår sig.
Utan nyfikenhet skulle vi aldrig utvecklas.


Det är absolut bra att vara nyfiken och reflekterande! Det är då man kan ta sig out of the box tror jag!


Så fortsätt du att vara nyfiken!

Det är så man får uppleva upptäckandets glädje.

Och det är faktiskt också en bra väg till att förstå andra människor!


Önskar DIG en dag med nyfiken aptit på livet!


Här kommer morgonens citat:


"Människor dör när nyfikenheten försvinner."


Graham Swift






Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards