Direktlänk till inlägg 3 april 2016

En del har korta nätter - andra ganska långa - vi och våra behov skiljer oss åt i det fallet tror jag.

Av Kaela - 3 april 2016 20:12

 


Vi är väldigt fokuserade på sömn i det här landet.

Superviktigt tycker vi - att sova åtta timmars ostörd sömn per dygn.

Annars kan vi få både den ena och den andra sjukdomen påstår medierna.


Klart att det är bra att sova så mycket så vi kan.

Men jag tror inte det absolut innebär 8 timmar per dygn.


Jag har hela mitt liv sovit mellan 5-6 timmar per natt.

Att dessa timmar är ostörda för det mesta numera är en lyx efter ett småbarnsliv där fem barn passerade.

Förutom ett och annat familjehemsplacerat barn.

Då var sömnen inte längre och givetvis oftast störd av hungrigt barn eller sjukt barn.


George Clooney säger sig ha svårt att somna och ligger ofta vaken flera timmar i sträck.
Samtidigt hävdar han också att han författat sina allra bästa filmmanus i perioder då han sovit extremt dåligt.

Så tydligen påverkar inte lite sömn kratviteten i varje fall.


Om du vill undvika hälsoproblem gäller det att sova lagom  säger forskarna idag -– inte för lite och inte för mycket.
Personer som sover mindre än 5 eller mer än 10 timmar per natt sjukanmäler sig betydligt oftare från jobbet än de som sover mellan 7 och 8 timmar.

Så besannas även här det gamla ordspråket: "För lite och för mycket skämmer ofta hela stycket."


Om nu forskarna som kommit fram till ovanstående har rätt förstås.

Själv har jag faktiskt inte haft en enda sjukdag på 12 år.
Men om sanningen ska fram en och annan arbetsdag med vad man kalla sjuknärvaro på jobbet.
Någon forskare säger  - har jag sett - att eftersom vi befinner oss i djupsömn under de första fyra timmarna av vår sömn så är dessa timmar viktigast.
Har du sovit dåligt en natt men i alla fall fått fyra timmar så kan detta alltså vara tillräckligt

Och djupt sover jag.


Så det ser ut som jag klarar mig och inte har sömnbrist som många i familj och omgivning tror.

Vi kan nog enkelt enas om att sova är skönt - och att vi har lite olika sovvanor - men alla måste sova.


Nu önskar jag DIG en fin avslutning av DIN helg och en riktigt god natt när det är sängdags för dig!


Här kommer kvällens kloka citat:


"Det finns en tid i tiden. Inne i tiden finns en tid, som inte räknar klockslag, dagar, år."





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards