Alla inlägg den 3 maj 2016

Av Kaela - 3 maj 2016 21:15

 




"Hon har en sån fin självinsikt"

Orden yttrades av en vän om en gemensam vän.

Ja visst  - jag höll med.

Men strax efter vi avslutat vårt samtal började jag fundera - och om vanligt när ett ord snurrar i mitt huvud ger det upphov till en hel massa ord - som jag nu plågar er med här så här på kvällskvisten!


Att sträva efter självinsikt - att försöka finna ut vem jag är egentligen och vad jag ger för "vibbar" till dem jag möter.

Ja det tror jag är en slags nyckel för att utveckla relationerna med människor runtomkring oss.

Något som är lätt att blanda ihop är självinsikt -  och kunskap om det egna jaget.

Att lära sig vad man gillar och ogillar, vad man har för åsikter eller hur man beter sig i en situation som man känner igen sig i -

Det skulle jag vilja säga är kunskap om det egna jaget

Det är sådant vi uppnår med tiden om vi är aldrig så lite uppmärksamma.

Däremot är det ju otroligt mycket svarare att förstå varför vi tycker eller reagerar som vi gör.

Att förstå de saker som ligger under ytan i vårt eget liv och som driver oss åt vissas håll.


I vårt bagage från barndom och tidigare levda vuxenliv bär vi ju med oss saker som har påverkat och fortsätter att påverka oss.

Sådant som vi inte alltid är medvetna om, men som påverkar oss på väldigt påtagliga sätt


Vi behöver nå den grad av självinsikt som hjälper oss att förstå oss själva, - inse och acceptera vilka vi är - ha överseende med och förlåta oss för dem vi inte är (men kanske gärna skulle vilja vara) 

 Självinsikt kan innebära att vi måhända upptäcker saker och företeelser hos oss själva som vi helst skulle vilja slippa


Men ändå -slutligen innebär självinsikt ändå något positivt  - den hjälper oss att växa som människor.

Både i förhållande till oss själva - och till dem vi möter.


Det är först då vi når fram till den verkliga insikten om oss själva som vi blir fria att "spela på alla strängarna"!

Nu ska jag avsluta alla dessa ord med att önska DIG en fin avslutning på din tisdagskväll - och en god natts stärkande sömn!


Här kommer kvällens citat:


"Den viktigaste relationen du har, är den du har till dig själv. 
Den kvalitet som din relation till dig själv har, 
kommer att påverka alla dina relationer." 

Lilli Sjölund









Av Kaela - 3 maj 2016 17:15

   

          


Framför allt
som du bör söka

 sök dina rötter

laga de brustna kanalerna
till dina minnens arkiv

bind samman
det som slitits
under resans gång


kanske är din ensamhet
bottenlös

men var inte rädd

där i djupet
ska du hitta
dina rötter


det är där
du får det rätta
perspektivet


när din hjärna
säger dig
vad som är ditt rätta val

låt hjärtat pröva
om det stämmer


om ditt hjärta
ger ett annat svar

 

följ ditt hjärta.........


Kaela

Av Kaela - 3 maj 2016 15:26

 


Idag har vi haft ett riktigt fint besök på Frivilligcentralen.

En liten man som bara funnits på jorden i sex dagar.

Vilgot ska han heta.


Visst är det något förunderligt med ett så litet barn.

Det lockar fram alla mjuka känslor och alla smekord man har.

Doften av nyfött barn slår ju all världens parfymdofter med hästlängder.


Mamma och pappa är båda frivilliga - så det är klart att de ska visa upp sitt lilla knyte och lära honom att trivas i frivillighetens räjonger.



Av Kaela - 3 maj 2016 06:31

Idag vill inte min dator alls, men en morgonhälsnng kommer på en halvbra platta här! Dagen blir säkert solig även om det jus nu ser lite grått ut! Önskar dig en fin dag med många njutbara stunder! Här kommer morgonens citat: "Det är den djupa okunskapen som framkallar den värsäkra tonen."

Av Kaela - 3 maj 2016 06:16

Idag är det den 3 maj och Jhn och Jane har namnsdag! Jag gratulerar. Gratulerar också DIG som har födelsedag idag! Ha rEn riktigt fin firardag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards