Alla inlägg den 10 maj 2016

Av Kaela - 10 maj 2016 21:00

 



Att våga ögonblicket och låta det ge oss den lektion det är sänt till oss att göra.Visst är det viktigt att vara närvarande i just det man gör - i ögonblicket som är!

Nuet är det enda vi har.
Tänk vad ett enda ögonblick kan vara laddat!

En dag består av en massa ögonblick.

Det finns alltid en risk att vi missar dem genom att hela tiden sträcka oss emot nästa ögonblick.

Det är något av det viktigaste vi kan lära oss – att njuta av ögonblicket.
Men ofta är vi någon annanstans i tankarna.
Och så missar vi det som just detta ögonblick bjuder oss på.


Att leva i ett samhälle som vårt - som  bygger mycket på prestation och resultat och  våga stå för någonting annat är modigt

Att våga ta emot det ögonblicket ger oss berikar vårt liv alldeles enormt- även om det inte ger oss minsta lilla poäng i karriärjakten-

Jag har haft en dag full av fantastiska ögonblick - möten med människor jag inte mött förr - som befruktat mina tankar med sina tankar.

Som har givit mig en inblick i en annan verklighet- deras verklighet.

Bland annat en dam på 91 år som berättade om sin tid som slumsyster i ungdomen.
Om möten och vad de förde in i hennes liv av förståelse och insikter.

Som hon har burit med sig genom ett långt innehållsrikt liv.


Det faschinerade mig verkligen.


Tyvärr har det ju blivit så, att vi nästan alltid antingen är upptagna med det förflutna eller planerar för framtiden.

Visst får vi tänka bakåt - och visst får vi se mot framtiden med hopp - men vi ska för den skull inte glömma vad just detta ögonblick vill ge oss!

. Att leva i nuet är vår ständiga gåva och uppgift.

Jag är inte alltid bra på det.
Men jag vill bli det - jag jobbar på det!


En dag har snart gått och kvällen sänker sig över våra liv.

Jag önskar DIG en underbar kväll och en god natts sömn.

Så att DU orkar fånga dina fantastska ögonblick imorgon!


Här kommer kvällens citat:


"Gripa dagen, fånga ögonblicket, ta tid med dina nära och kära, vara i ditt liv - i din ålder.
I slutändan är det allt!!"


Okänd tänkare



Av Kaela - 10 maj 2016 05:58

       



Även denna morgon färgar solen grannhusets fönster i guld!

Otroligt med så många fina dagar.

Åtminstone för oss som inte är lantbrukare.

De vill förstås ha regn nu för att sådden ska bli vattnad.


 Det skämtas ofta om vår förkärlek att prata om vädret i Sverige,  men det är faktiskt väldigt naturligt, eftersom till skillnad från många andra länder med mer jämnt klimat har vi ju verkligen orsak att diskutera vädret.
Och just sol och sommar får oss ju nästan lyriska.

Undra på det efter snålblåst och vinterväder.


Blev tvungen att göra ett uppehåll här för att leta upp Tomas Sjödins bok: "Jag lutar åt Gud"...han skriver:

"Det finns viktigare ting att tala om än väder och vind, säger folk, och så pratar de om datorer som hängt sig och om konstiga tv-program som ingen gillar men alla verkar se. Jag tycker att vi borde prata mer om vädret. Och om allt annat som står utom vår förmåga att påverka. Vädret styrs inte av våra önskningar och liknar därmed själva livet."


Säkert kommer han sanningen nära där,Tomas.... det oväntade...det vi har att rätta oss efter...kanske är det just därför vi faschineras av vädret och gör det till ett av våra mesta samtalsämnen.

Och just nu njuter vi varje strålande solskensdag som en förunderlig gåva - just därför att vi inte vet om det regnar imorgon.


Mer eller mindre påverkas vi ju också av vädret.
Många mår rentr fysiskt bättre i sol och värme än i snålblåst och regn....så låt oss njuta idag!

Ta hand om DIN dag - den är verkligen en förunderlig gåva!


Här kommer morgonens citat:


"Jag önskar att jag kunde visa dig, när du är ensam eller i mörker, det magnifika ljuset av ditt innersta väsen."
Hafez



Av Kaela - 10 maj 2016 05:52

  


Idag är det 10 maj och Esbjörn och Styrbjörn har namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratulerar också DIG som har födelsedag idag!


Önskar er varmt en fin firardag!


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards