Alla inlägg den 13 maj 2016

Av Kaela - 13 maj 2016 21:39

 

Bilden lånad från Google



Yttrandefrihet - en oerhört viktig frihet som vi ska slå vakt om-


Yttrandefrihet - betyder det att  att alla minsann ska ha rätt att få säga vad de vill, när de vill och till vem de vill - såra hur mycket de vill osv....

Isåfall är man ju en fullblodsegoist.

Och nog brer egoismen ut sig.

Den enda som är viktigt är jag.


För mig slutar yttrandefriheten vid den gräns där mina ord kan såra.


Och jag kommer aldrig att förstå att det för många är viktigare att få göra och säga precis det man vill än att bry sig om att människor faktiskt såras och tar illa vid sig ?
Med det menar jag nu inte att man ska bli ett mähä och en absolut tyst person.

Var och en har rätt att kräva respekt för vad den vill säga.


Bara man tänker sig lite för innan man säger något.

Det skrämmer mig. hur medmänskligheten och empatin så totalt förintas av den egoism som växer fram snabbare och större för varje dag.

Jag vill inte leva i en värld där man inte längre bryr sig om andra, jag vill inte vara delaktig i ett samhälle där man anser att den enda man behöver ta hänsyn till är sig själv.

För mig handlar det om sunt förnuft, att man får tänka steget längre, att man faktiskt har ett ansvar för sina egna handlingar och sina egna ord.

När orden och handlingarna skadar andra människor, solkar det de håller heligt  - då är det dags att fundera på om orden/handlingen faktiskt är så viktiga att det är okey att såra och göra illa andra människor för att det finns något som heter yttrandefrihet.

Då blir ju friheten en frihet till döds.


Hur skulle vårt samhälle bli om folk börjar bli rädda för att uttrycka sina åsikter för att de kanske inte var ok?
Det blir självklart ett samhälle vi inte vill ha.


Så visst ska vi ha yttrandefrihet - men vi ska yttra oss med omsorg om varandra!


Nu är det kväll och jag tänkte se vad den här nya deckarserien Luther har att bjuda.

TV har ingen stor plats i mitt liv, men det är fredagskväll och hjärnan och faktiskt också kroppen är ganska trött - så kanske blir det bra då - men lite Luther som nog inte kommer att ha det minsta med reformationens Martin Luther- eller med de svartas förkämpe. Martin Luther King i USA.


Jag önskar DIG en skön fredasgkväll vad du nu än hittar på att göra!


Och en god natts sömn så småningom!


Här kommer kvällens citat:


"Hur långt vi reser i livet betyder långt mindre än vad vi möter på vägen."



Av Kaela - 13 maj 2016 18:56

 


Men gick jag allena i många de mil
dit oron kallade mej
förglömde jag då dessa många de mil
för en halvfjärdings väg med dej?

Det gjorde jag ej - blir mitt klumpiga svar,
nej, faktiskt det gjorde jag ej.
Men en vackrare väg jag ej vandrat har 
än en halv fjärdings väg med dej.


Nils Ferlin

Av Kaela - 13 maj 2016 06:02

    




Vaknade med en känsla av att det var något särskilt idag!

När jag rådbråkade min hjärna för att komma på vad det särskilda består av så kom jag inte på något som kunde ha framkallat känslan.
Men - visst är det något särskilt med denna dag!

Solen har gått upp, jag är här - och mår bra!


Denna dagen är verkligen en särskild dag!

En dag av vårt liv - ditt och mitt!


Vi bestämmer oss för nu på morgonen att möta dagen med förväntan och forma den med våra händer
till en skål för drömmar.


En dag när DU känner att det är DIN dag önskar jag dig!


Här kommer morgonens citat:


"Tro är att ta det första steget även om du inte ser hela trappan."
Martin Luther King




Av Kaela - 13 maj 2016 05:55

 



Grattis på namnsdagen idag - den 13 maj Linnea och Linn!


Stort grattis till er!


Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!


Änskar ljus och glädje över er bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards