Alla inlägg den 15 maj 2016

Av Kaela - 15 maj 2016 20:19

 



En försiktig kvälls-sol förgyller söndagskvällen.

Inte särskilt varmt ute konstaterade jag vid en hastig promenad i vår park.

Dagen i övrigt har mest gått åt till städning och tvätt.

Och förstås - boken....
En riktigt osannolik historia av Kristina Ohlsson...den andra boken av henne med samma huvdperson, Martn Benner, advokat.
Absolut egentligen för hårdkokt för min smak - men när man får ett par böcker måste man ju läsa dem.
Har läst 250 sidor av 400 i Mios Blues som är uppföljaren till Lotus Blues.
En otroligt skicklig intrig.
Så om du klarar en hårdkokt deckare med....som det står på baksidan av boken...."foten på gaspedalen hela boken igenom" så är den absolut något för dig!

Jag kommer att läsa alla lediga stunder.
Lika mycket för att få reda på vem Lucifer är som att få ta mig an en trevligare bok.


Jag önskar DIG en riktigt mysig söndagskväll och en god natts sömn som ger krafter inför din nya vecka - så småningom när det blir dags för dig att sova.


Här kommer kvällens citat:


"När jag misströstar tänker jag på att i alla tider har sanningen och kärleken alltid segrat."


Mahatma Gandhi







Av Kaela - 15 maj 2016 17:15

 

 

 

Att möta ondska med vänlighet är svårt.
Känslan av ”rättigheten” att bemöta ondska med motsvarande mått, är något vi alla drabbas av i det läget.

Känslan av rättfärdigandet av hämnden..

För att förhindra att använda sig av den ”rättigheten” krävs en stark närvaro.

 En stark medvetenhet om att det är en ”rättighet” som skadar mer än den tillför.

Den kan ge en tillfällig tillfredsställelse.

Men väldigt snart kommer vi att upptäcka att det var en högst tillfällig känsla av tillfredsställelse..

Den leder inte framåt, på det sätt som omsorgen, vänligheten och kärleken gör.


Frågan är. Hur når vi dit?
Hur når vi till det förhållningssätt som ger oss insikten att vi alltid ska möta ont med gott?

Såväl i tanke som i handling..


Detta når vi genom närvaro.
Medvetenhet.
Närvaro i nuet, och medvetenheten om vårt förhållningssätt i förhållande till varandra.
När vi älskar våra medmänniskor - som vi ska älska oss själva - skapar vi en bättre värld. 

Att vara goda mot varandra, att visa medkänsla mot varandra blir en väg att möta ont med gott -  varje gång någon möter dig med avoghet.

Svara med vänlighet!

Kanske får du se under ske.


Jag var med om ett under häromdagen.

Jag stod i kö i snabbköpet.

Framför mig stod en ganska ung man med kamoflaugekläder..

Och när han han halvt vände sig om för att ta en plastpåse till sina varor såg jag märket på hans jacka.

Ett märke som jag tror många med mig tycket mycket illa om.


Jag kände hur både ilska och rädsla slogs om herraväldet i mitt inre.

Noterade samtidigt att han hade svårt att nå ner till kassarna på grund av sin väska.

Böjde mig ner och slet av en påse och gav honom med mitt mest strålande leende och ett varmt varsågod.

Han stannade till efter att han plockat i sina varor och hjälpte mig att plocka i mina.

Jag är svarthårig och har svartbruna ögon.
Varför berättar jag det?
Jo. bara därför att många tar mig för invandrare.

Och hans rockmärke visade att han inte ville ha invandrare i Sverige.

Men hans ögon var snälla och varma när han räckte mig  den ipackade påsen med åtföljt av ett varsågod! Tack för att du var så juste!

Jag är glad att jag vågade handla i strid med mina känslor - det gav mig möjligheten att möta en människa.



Av Kaela - 15 maj 2016 08:58

 

Idag är det söndagen 15 maj och Sonja och Sofia har namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratulerar förstås också DIG som har födelsedag idag!


Önskar er en fin dag att fira!

Av Kaela - 15 maj 2016 08:43

 

En regnig söndagsmorgon!

Det känns riktigt bra!

Växtligheten behöver ju både dusch och rotblöta.

Ny dator känns spännande men också lite besvärligt.....det kommer att ta ett tag innan vi blir komåisar.

Än så länge kännetecknas vår relation av artig respekt från min sida i varje fall.

Datorn - den bara är ju!'Eller - kan det vara möjligt att den retar sig på m'änniskan bakom tangenterna som känns en aning fumlig.


Känner verkligen inte regnet som enfiende.

Jag gillar faktiskt regnväder.

Delar med mig av Karin Boyes dikt: Och regnade det....

Och regnade det i nätter och da'r,
så skulle jag dock ej klaga:
var droppe är som kristall så klar
och skön som den skönaste saga,
ett spätt litet väsen, så fagert och ungt,
som sakta från molnet faller
och glider till marken och somnar tungt
vid glittret av tusen kristaller.


Dikten får ersätta dagens citat denna söndagsmorgon.


Önskar DIG en fin söndag och hoppas att DU mår bra där DU är!

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards