Alla inlägg den 16 maj 2016

Av Kaela - 16 maj 2016 18:36

 



Sitter och väntar på sent besök på jobbet . och känner att det känns lite kymigt att vara ensam i det snart 200-åriga huset.


Att vara rädd.

Jag tror det är en av de vanligaste känslor vi människor har.


Att vara rädd är ok bara inte rädslan får bli av det där fäörlamande slaget som hindrar oss att leva.


Paradoxalt nog är det så att det krävs mod att erkänna att man är rädd.


Så man kan faktiskt vara rädd och modig på samma gång.


Rädslan är ofta framtidsinriktad, vilket innebär att vår oro är riktade mot eventuella hot eller negativa upplevelser som ännu inte har skett.

Tandläkarbesöket, tentan, mötet med någon man inte känner sig bekväm med - det som ska hända inom en viss framtid.


En del av våra rädslor är vad jag skulle vilja kalla friska och naturliga.

Om jag går ensam hem mitt i natten bör jag lyda min rädsla och inte gå genvägen genom parken.

När det är halt ute bör jag både promenera och köra bil försiktigt och med omdöme.

Du kan säkert hitta flera tillfällen där rädslan faktiskt är en god vägvisare.


Men när det börjar störa hur vi vill leva våra liv, då behöver vi göra något åt det.

Kanske se vår rädsla i ögonen.

Konstatera vad som är rimligt.


Själv har jag ett litet knep.

Jag tänker: "Vad är det värsta som kan hända"

Och då visar det sig ofta att det där värsta knappast är troligt.

Och jag kan hantera det som gör mig rädd.


Hittade en gång en dikt som jag inte vet vem som skrivit - men som jag tycker mycket om som handlar om just detta:


Man vågar mer än vad man vågar
Världen kan vara mycket mer
om man bara vågar kasta sig ut

Jag är jätterädd
Men jag är inte rädd
för att vara rädd
Utan ser det
som en del av Livet

Man kommer aldrig att sluta
att vara rädd
Alla är rädda

Skillnaden är att de som lyckas
med det de vill
vilar i rädslan
Istället för att låta
rädslan hindra dem

Och för varje gång man går över gränsen
för det man vågar
Lär man sig
vilken energi det ger

Av Kaela - 16 maj 2016 06:08


 


Så har vi vaknat till måndag morgon.
En morgon som får dras med en och annan suck från många av oss-
Hela långa arbetsveckan framför tänker vi kanske.
OM vi tänker så har vi problem.

De flesta av oss kanske inte dansar av glädje över att det är måndagmorgon - men vardag är något bra.

Det är ju också där vi tillbringar större delen av vårt liv.

Vardag är ett ord som jag gissar är sammansatt av var dag.

Oavsett så är det bästa vi kan göra att bestämma oss för att måndag är en bra dag!


En ny dag och en ny vecka!

Mycket att se fram emot.

Rgnet är med oss idag också.
Och det är bra!

Det är just tack vare att vi har en hel del regn i Sverige som det är så vackert här.

Även om det inte alltid är ett kul väder att gå ut i - så behövs det.

Ta på dig något färgglatt och le mot din spegelbild innan DU går ut i din måndag - och du kommer att upptäcka att du är på väg att göra en bra dag!


Här kommer morgonens citat:


"Nuet, här är fyllt med glädje, tålamod och lycka. Om du är uppmärksam kommer du att se det."

Susanne Zachau




Av Kaela - 16 maj 2016 05:59

 

Idag är det måndag den 16 maj och Ronald och Ronny har namnsdag!


Gratulerar så varmt!


Gratulerar också DIG som har födelsedag idag!


Önskar en riktigt glad och fin bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards