Direktlänk till inlägg 26 maj 2016

Ålder är ingen sjukdom

Av Kaela - 26 maj 2016 20:21

 

Bilden lånad av googles. Kvinnan  bilden firar sin nittioårsdag

 

 

Idag satt jag åter på jobbet i ett samtal med en kvinna - i mina ögon en fräsch och vacker kvinna i sina bästa år.

Om hon inte sett så ledsen ut!

 Hon berättade att hon kände sig helt värdelös.

Genomskinlig.

Hon hade fyllt sextiofem år och blivit pensionär.

 

Jag blir så ledsen och så arg över hur vårt samhälle får människor sextio plus och mer att känna sig, värdelösa, fula, inte unga och lovande och därmed ingenting värda.

Det ger ett stort mänskligt lidande.

Och det bestjäl samhället och dess invånarer på en massa erfarenhet och insikter.

Denna kvinna upplevde också som att hon inte längre var familjens självklara centrum på det sätt hon varit vid alla tidigare familjesammankomster utan att de yngre mera pliktskyldigt talade med henne en liten stund för att sedan göra henne genomskinlig och utanför genom att återgå till varandra.


Som du märker satte detta möte igång en hel del tankar hos mig.


Måste vi vara evigt unga för att räknas?

Är inte våra rynkor bevis på att vi gått en lite längre väg och lärt oss mera?

Hemligheten med evig ungdom gäckar oss ju men vi klarar oss ett tag till med antirynkkrämer, skönhetsoperationer, hårfärgning, vitaminer och föryngringskurer.
I vår ungdomsfixerade kultur åldras vi med rädsla, inte med behag, och vi förknippar framtiden alltför lätt med en obeghaglig tid i dödens väntrum.

Jag efterlyser det glada åldrandet
Där vi inte skäms för åren vi gått på jorden utan tvärtom är stolta över dem!
Vi har allanledning att vara det!

Tänk bara vad vi klarat!

 

Kanske blir du förvånad att läsa att vi blir bara lyckligare med åren.

Nöjdast med livet är de som är äldre än 60 år medan de mellan 20-29 år är minst lyckliga.

Det visar rapporten Älska att åldras, som baseras på Pfizers Sifoundersökning om attityder kring att åldras.'Sjölv blev jag lite förvånad - men mest av allt glad.


Detta är de bästa ljuva åren!

Det måste vi hålla fast!


Nu önskar jag DIG en riktigt god natt när du bestämmer dig för att det är dags för möte med John Blund.

Själv är jag redan nu väldigt trött.

Så jag sover säkert snart!


Här kommer kvällens citat:


"Ålder är inget man är utan något man har. Och när man vet att man ÄR, då spelar det ingen roll vad man HAR."

Bertil Lundin

 

 

 

 

 







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards