Alla inlägg den 28 maj 2016

Av Kaela - 28 maj 2016 22:33

 

 

 

 

 

TV-kväll var ett tag sedan, men ikväll blev det så!

Eller Netfix kväll snarare.

"En oväntad vänskap"  - originaltitel: Intouchables,blev filmen vi valde. En framsk film som tydligen blivit en världssucce.


Om hur en rik man - helt förlamad från halv´sen ner till tårna väljer en tuff svart kille från en av Paris förorter.

Denne kille ´"Driss" förde med sig livet in i det mausuleum som "Philippes" hem blivit

En film där tårarna rinner av sorg över människors villkor, men där man också får många glada skratt.

Mycket sevärd film.
Nu börjar det bl dags att krypa isöng.

Önskar DIG en god natt!


Här kommer kvällens citat:


"Det jag inte kan förändra, det kan jag acceptera, och det jag kan acceptera, det är redan förändrat."

Tomas Andersson Wiij








Av Kaela - 28 maj 2016 19:34

 

Bilden lånad från Google





Nu lägger jag stråken åt sidan
kom spindlar och spänn edra nät -
jag fick ingen klang i min låda
så fattigt och vilset det lät.


Så svårt är att fånga det sköna
i värld som är trasig och hård -
jag sökte i tystnadens nätter
och fann bara mörka ackord.


Men kanske nån gång vid en vägkant
jag finner en ny melodi
och formar så lustigt en visa
för någon som går där förbi.


Birger Franzén

Av Kaela - 28 maj 2016 08:35

 

 

 

Lördagsmorgonen är grå....men kanske kan man hoppas på lite sol längre fram på dagen.

Vi får se!


Tog en liten stund ute på balkongen, vädret till trots.

Det är inte varmt men heller inte särskilt kallt.

Kom att tänka på hur fantastiska våra händer är.

”Vi lär med handen – handen minns” menade Aristoteles redan för drygt 2 000 år sedan.

Händerna är intelligenta och läraktiga, de glömmer inte vad de en gång lärt sig - eller hur?

Vi bygger med dem, vi lagar den mat vi måste ha för att överleva, vi tillverkar saker, vi smeker och vi slår med våra händer.

Så fantastiska de är våra händer.


Minns något min mamma berättade om en kvinna i hennes hembygd som först förlorade den ene sonen i en motorcykelolycka, och strax därefter både maken och den andre sonen då det timmerlass de körde gick genom isen.

Prästen i socknen fasade för sin uppgift att gå och trösta denna drabbade kvinna.

När han öppnade hennes dörr låg hon på knä och skurade köksgolvet. När hon reste sig upp sa hon:_ "Livet har lärt mig att när man får en stor sorg ska man inte glömma vad man kan göra med sina händer. Livsvisdom - hårt förvärvad.

Jag ska fäörsöka minnas ibland att vara lite ex´tra glad för mina händer.

Nu vill jag bara önska DIG en härlig lördag!


Här kommer morgonens citat:


"Det kan vara en konst att se vardagens alla små guldkorn,

men kanske är det just den konsten som är nyckeln till lycka…"

 

Okänd tänkare





Av Kaela - 28 maj 2016 08:19

 


Fick denna bok av en god vän för några veckor sedan.

Titeln fick mig verkligen att se fram emot läsningen.

Och jag har inte blivit besviken.

SKulle kunna beskriva den på olika sätt.

Utifrån Tin Wins horisont, den föräldralöse lilla pojken i en bergsby i Burma som blir blind.

Eller utifrån Mi Mis den vackra flickan med de vanskapta fötterna som bor på samma ställe som Tin Win.


Kanske istället från Julias. den unga New York flickan som hamnar just i den här bergsbyn i sitt sökande efter sin sedan fyra år försvunne far.

Där möter hon en mycket märklig gammal man som tar med henne på en sällsam vandring genom sin berättelse.
En berättelse som balanserar mellan saga och verklighet


Författaren Jan Philip Sendken har ett mycket vackert språk, stundtals poetiskt.

Berättelsen berör djupt inne i våra hjärtan.....den handlar om en kärlek som trotsar allt.


Bolen finns som pocket för cirka 50- lappen hos Bokus och Adlibris.



Av Kaela - 28 maj 2016 07:29

    

 

 

Ingeborg och Borghild har namnsdag idag den 28 maj!


Stort grattis till er!


Stort grattis också till dig som har födelsedag idag!'


Njut av er alldeles speciella dag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards