Alla inlägg den 2 juni 2016

Av Kaela - 2 juni 2016 20:41

 



Frihet - ett ord med rymd.

Själva ordet får oss att göra en djup inandning.


Om någon skulle fråga dig vad frihet är  - vad skulle du svara?

Kanske som de allra flesta; frihet är att vara ekonomiskt och socialt oberoende" eller "frihet är att inte behöva vara styrd av vad andra tycker och tänker" eller "frihet är att få sätta sig i bilen och bara köra".

Frihet i bemärkelsen av egen tid.
Tid som bara du själv bestämmer över skulle jag vilja kalla det svaret.

Och sådan tid är oerhört viktig!
Idag har vi ganska stor frihet av det slaget.
Våra arbetsdagar är kortare än våra morföräldrars.
Men kanske har vi lyckats med att skaffa oss så mycket som tar vår tid på fritiden att vi inte ens märker hur mycket FRI TID vi faktiskt har.

Varje människa vill vara fri.
Ingen människa vill egentligen vara förtryckt, ingen vill vara fången, ingen vill vara bunden.
Genom historien, och även i vår tid, finns ett oräkneligt antal exempel på mänskliga frihetssträvanden.
Både kollektiva frihetssträvanden för en grupp människor, ett folk, en nation från främmande makters förtryck och fångenskap och enskilda individers frihetssträvanden från andra individers förtryck och förnedring.

Friheten är vi beredda att betala ett mycket högt pris för!

Trots allt strävande efter den yttre friheten i form av mera tid att göra det vi vill - i form av att få göra just det jag vill - vara just där jag vill vara - så tror jag att frihet framför allt är ett förhållningssätt.

En inre känsla!

När vi lever ett liv i frihet då vet vi  vem vi är och då lever vi utifrån känslan att det är vi själva som har beslutanderätten över vårt liv.
Det kanske inte alltid ser så ut.

Men ytterst är det ändå så.


Det är vårt förhållningssätt även när det gäller att vara fri - som avgör om vi är det!

För visst är den frihet vi söker -  friheten att vara oss själva, att uttrycka osssom den vi är, att vara nöjda med oss själva.

Och det är ju faktiskt så att denna inre frihet kan ingenting i världen någonsin ta ifrån oss.

Insikten om - att oavsett mina yttre omständigheter är jag fri att vara den jag är - tycka det jag tycker - känna det jag vill...den insikten är oerhört viktig för oss var och en.

ERgentligen kan vår känsla av frihet inte påverkas av våra yttre omständigheter.

Nelson Mandela sa en gång att inte ens fängelsemurarna lyckades ta ifrån honom känslan att vara fri'

Han var kringgärdad av murar men ingen kunde ta ifrån honom den fria tanken.

Något att komma ihåg när livet tvingar in oss i situationer som känns som om vi bar fångdräkt.

Vår kropp kan fängslas - men aldrig någonsin vår tanke!


Ikväll är jag tidigt på väg till sängen.


Jag vill önska DIG och mig en skön natt i det land där drömmen kan ge oss vingar...



(trots att jag har en anteckningsbol med citat för varje bokstav börjar ej använda citat att minska....men jag har fått en härlig frivillig som samlar nya åt mig....så det är ingen risk att jag tvingas göra uppehåll ännu)


Här kommer kvällens citat;


"Det är inte själva friheten utan det sätt som friheten utövas på som i slutänden avgör om friheten själv skall överleva."
Dorothy Thompson



Av Kaela - 2 juni 2016 06:03

 

 

 

Nyss  när jag gick ut på balkongen för att andas in morgonen kom jag att tänka på att när vi möter vinden, solen,  sluter vi ofta ögonen.

Det fick mig att minnas boken Konsten att höra hjärtslag som jag just läst...och berättat kort om i ett tidigare inlägg - där Tin Win den lille blinde pojken uttrycker nästan en tacksamhet för sin blindhet.

Den gav honom intensivare upplevelser på annat sätt.

Kanske är det vad vi eftersträvar då vi mer eller mindre medvetet sluter ögonen inför sl och vind upplevelsen.

Uppleva det mera intensivt.

Och visst känner man solens smekning intensivare d¨man blundar.


Jag vet att jag tjatar - men just nu står vi här i början på en dag som vill oss något.

Kanske svarar du - om jag skulle fråga vad du ska göra idag: "Ingenting"

Grattis i så fall till en dag när det inte finns något att värdera och ingen prestation att spänna sig för 

Sådana dagar behöver man nu ch då!


Eller - du kanske står inför något svårt - en tentamen- ett val.....
Oavsett - dagen är DIN!

DU bestämmer hur du ska ta emot den!


Allt gott till DIG idag!


Här kommer morgonens citat:

”Ingen pessimist upptäckte någonsin stjärnornas hemligheter, seglade till oupptäckta kontinenter eller öppnade nya dörrar till den mänskliga viljan.” 

Helen Keller


Av Kaela - 2 juni 2016 05:59

 


Rutger och Roger - idag är det er tur att äta tårta - det är den 2 juni och ni har namnsdag!


Stort grattis!


Stort grattis också till DIG som fyller år idag!

En riktigt fin dag till er!



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards