Alla inlägg den 6 juni 2016

Av Kaela - 6 juni 2016 19:35


 

 

 

En egenskap som ofta glöms bort när man talar om eftersträvansvärda egenskaper är tålamod.

Voi som växte upp i en tid när barn på fest och kalas skulle vänta tills de vuxna lagt upp av mat eller kakor eller vad det nu var som bjöds - nog minns vi vilken prövosam och gruvlig upplevelse det var.

Att vänta....

Att inse att det tar ett tag.


Tålamod är att få perspektiv på saker, att acceptera tidens gång och att förstå att allt har sin tid.
Lära sig vänta....acceptera väntan - inte helt lätt.


Vi är så inställda på att få det vi behöver eller vill ha så fort som möjligt

Vi är absolut inte bra på att vänta!

Att se tiden an....att låta tålamodet sitta i högsätet.

Smaka på ordet: Tålamod.
Tålamod börjar bli en bristvara. Mod att tåla.

Kanske behöver vi ett tålamodsgym.Där vi kan träna "tålamodsmuskeln.

Börja med att upptäcka att vi har en sådan...kanske outvecklad - men vi vi kan träna.

Så att vi klarar all den väntan livet också innebär.


Idag har jag haft en fin dag i grannstaden. På Vallafältet tillsammans med mannen i mitt liv.

Musik och gamla antika bilar . sockervadd och våfflor - ellet kunde man köpa.

Roligt med det genuina folklivet och härligt att än en gång göra ett kort besök i Gamla Linköping.


Efter tre härliga lediga dagar är det oundvikligen vardag imorgon så klokast är ett tidigt sänggående.


Önskar DIG en fin avslutning på extralånga helgen och en god natts sömn.


Här kommer kvällens citat:


"Tiden är inget annat än strömdraget som jag fiskar i."
Henry D. Thoreau




Av Kaela - 6 juni 2016 08:18

 

 

 

Kanske finns det en och annan som kan tycka att jag uppehåller mig alltför mycket vid tacksamhet.

Ja -  du får tycka det - i detta land med åsiktsfrihet!


Och det är ju så att det hjärtat är fullt av - blir det vi har närmast till att uttrycka.

Faktum är att jag kan inte vakna på morgonen utan att jag känner tacksamhet.

Över att jag lever - mtt hem - ljuset som kommer till mig genom fönstret.

Hur mycket som helst finns det att vara tacksam över!

Jag är tacksam för min familj och mina fantastiska vänner - både mina vänner  -  jag känt sedan många  år bakåt och många underbara människor som jag kanske inte mött så ofta.... tacksam för er alla som jag möter i bloggosfären.... tacksam för mina fantastiska barn som faktiskt blivit så lyckade trots en ofullkomlig mamma - och faktiskt även över mig själv för att jag är som en sån där docka som är rund i botten....reser mig alltid efter smällar och besvikelser...över att jag har en inneboende kraft - som en gåva inom mig - som i alla lägen får mig att  kämpa vidare - ibland mot starka och till synes omöjliga odds.


Jag är innerligt tacksam för dem som tar hand om våra barn på förskolor och skolor - för dem som går i natt-tomma korridorer med trötta steg för att vaka över sjuka - och för dem som riskerar lem och liv ute på gatorna för att skydda oss andra..


Visst bor vi i ett fantastiskt välordnat land.

En stor anledning att vara supertacksam.
Det är själva grunden för ett fungerande liv.....att samhället man bor i fungerar....och visst finns det saker som vi gnäller över ibland - gnissel i maskineriet....men tänk att vi då har rätten att påpeka felen....att tycka och säga vad vi tycker.

En rättighet som många saknar.....


Jag är tacksam för DIG som just nu läser de här funderingarna - och jag önskar DIG en alldeles särskild dag!


Här kommer morgonens citat:


"Tacksamhet omvandlar brist, rädsla och oro till överflöd, glädje och trygghet!"

Vincent Noor





Av Kaela - 6 juni 2016 08:11

 

Gustav och Gösta har namnsdag idag - den 6 juni.
Stort grattis!


Stort grattis också till DIG som firar födelsedag!


Ni kan ju faktiskt glädjas åt att flaggorna vajar tätt på er dag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards