Alla inlägg den 12 juni 2016

Av Kaela - 12 juni 2016 20:53

 

 

 

 

Det som skrämmer oss och som vi upplever hotar vår säkerhet och trygghet, det vill vi gärna fly ifrån.

All modern teknologi och alla kunskaper till trots har människan inte lyckats bli klokare och godare - eller tycker du att jag har fel?

Är vi godare mot varandra idag än vi var för femtio år sedan?
Jag tror att vi kanske är det på vissa punkter som vi kanske inte såg förr - men jag tror också att det finns godhet som gått förlorad.

På grund av fruktan!

 

Rädsla för varandra.....rädsla för terrorn....rädsla för sjukdom, arbetslöshet - barnlöshet - eller kanske för något annat.

Godhetens största fiende tror jag är rädslan för varandra - för andra människor!


Kände stor sorg idag när dödskjutningen på klubben i Orlando i Florida nådde oss i mitten på dagen genom media....

Våldet som chockar och lamslår.

Våldets ansikte   - än en gång....

 

Jag vill inte höra mera sånt här - och det är jag övertygad om att inte heller du vill....ingen vill....men vad kan vi göra?

 

Kampen står inte mellan ”väst” och ”öst” eller mellan ”muslimer” och ”ickemuslimer”, som vi kanske lätt ser det som.

Det är inget ”krig mellan civilisationer” utan mellan civilisation och  ja-  vad ska jag säga avgrund. Mellan 0ss alla som vill låta människor – män och kvinnor, muslimer, kristna, buddhister, ateister – välja sina liv själva och dem som med terror och våld vill tvinga sin egen livssyn på andra.

Att leva - och låta leva - och stödja varandra i att hitta just den egna vägen och det egna sättet att leva på.

 

Nu blev det lite mörka funderingar på grund av det som hänt idag  men jag hoppas du ser de ljusa stråken av hopp----det finns en väg framåt.......

 

NU är det snart sovdags.

 

Och jag vill önska DIG en fin avslutning på helgen och en god natts sömn!

 

Här kommer kvällens citat:

 

"Det är inte bergen framför dig som sliter ut dig, det är gruset i dina skor!"

Okänd tänkare

Av Kaela - 12 juni 2016 07:41

m  


Är du rädd?

Dum fråga...det är väl alla ibland...och har säkert kanske anledning att vara det också.

  


Jag tror vi har blivit räddare - vi har ju allt oftare de sista åren alldeles nära oss sett ondskan och vad den kan ställa till med..

Jag läste några ord i en annan blogg som dagens kloka ord:

 Rädsla leder till den mörka sidan.

Rädsla leder till ilska.

Ilskan leder till hatet och hatet leder till lidande.

 

Kan det vara så att den som är ond och som gör onda saker mot andra i grunden är rädd?

Tror att man kan säga att rädsla också är ett uttryck för självbevarelsedrift.


Ibland är det onekligen på sin plats att vara rädd.

Ibland är det människans rädsla som räddar henne, som hindrar henne från att vara dumdristig och ta onödiga risker.

Men rädslan är också farlig eftersom den får människor att beväpna sig och att bygga murar.

Vi människor överväldigas ständigt av en mängd olika rädslor, vi är rädda för ormar vi är rädda för att flyga,vi är rädda att möta människor, bekanta eller främmande, framför allt främmande från en annan kultur.

Vi är rädda för olika situationer, som att tala inför publik eller göra bort oss.

 

Jag tror att rädslan är den mest djupgående och genomträngande  och mest gemensamma känsla vi har.

 

Sociologen Zygmunt Bauman hävdar i boken ”Flytande rädsla” att vi lever i ”rädslans tid”, i en ständig osäkerhet, förlamade av vår egen hjälplöshet inför de diffusa hot vi upplever, men0ch som vi inte ser hur vi ska kunna skydda oss emot.


Jag tror egentligen inte att världen har blivit så mycket farligare.Men idag får vi veta allt precis just när det sker.

Många med mig såg minns nog för resten av livet direktsändningen 11 september när det andra planet flög in i det andra tornet.

 

Människan behöver inte mer vapen och misstänksamhet.
Människan behöver tillit, inte blind tillit, men tillit till att de allra flesta människor vill väl och att världen för det mesta är en trygg plats.
För så är det ju - trots allt.

De flesta av oss kommer inte att bli offer för terrorism eller gatuvåld....och ändå så låter så många av oss just den rädslan krympa vår värld och vår handlingsfrihet.


Men....säger du nu....det kan ju hända.

Ja visst-allt kan hända.


Men det är mitt i den insikten vi måste lära oss leva.

Vi måste på något sätt bli kompis med vår rädsla.

När den sticker upp huvudet och vill förlama oss måste vi lära oss säga: Äsch är det bara du igen....

Inte låta den sätta på oss fångtröjan.


Det är inte lätt.

Nej tvärtom.

Men det går- nästan alltid.


På insidan av min garderob har jag texten till en sång som Miklael Wiehe skrivit och även tonsatt!

Ibland får den bli lite av mitt mantra mot rädslan. Den - och Ylva Eggehorns dikt som sitter bredvid på min garderobsdörr.De här två dikterna som båda faktiskt 'är tonsatta Ylva Eggehrns dikt finns i Psalmboken.

De får vara morgonens kloka ord idag!

Och med dem önskar jag DIG en riktigt fin söndag,


"Var inte rädd mitt barn
Allt blir som det ska va
Trots skuggorna som ruvar
och farorna som lurar
så lovar jag att allting ska bli bra

Var inte rädd mitt barn
Vi hittar snart tillbaks
Det finns en väg i mörkret
i dimmorna och töcknet
Jag lovar dej att natten ska bli dag

Jag är den bro
som orkar bära dej
Jag är den hamn
där du är trygg
Jag är den eld
där du kan värma dej
Jag är den famn
som ger dej skydd

Var inte rädd mitt barn
Vi kommer dit vi ska
På andra sidan natten
finns gryningen och skratten
Jag lovar dej att allting ska bli bra

Var inte rädd mitt barn"
******************************

" Var inte rädd, det finns ett hemligt tecken,
ett namn som skyddar dig nu när du går.
Din ensamhet har stränder in mot ljuset.
Var inte rädd, i sanden finns det spår.


Du är på väg. En dag blir natten vit.
En dag och stjärnor växer ur hans famn.
Var inte rädd, det finns en mörklagd hamn.
Du ser den inte nu, men färdas dit. "



Av Kaela - 12 juni 2016 07:27

j  


Eskil är dagens namnsdagsbarn - idag - söndagen 12 juni!


Gratulerar så hjärtligt.


Gratulerar förstås också dig som har födelsedag idag!


Njut av dagen och gör den minnesrik!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards