Direktlänk till inlägg 18 juni 2016

Ålder - bara en siffra - eller hur?

Av Kaela - 18 juni 2016 19:27

 


Idag passerar jag en milstolpe....jag får lägga till ett år när jag ska svara på hur gammal jag är imorgon.

Nu är jag inte den som så gärna svarar på det.

Ålder är på ett sätt någon ganska ointressant.


Jag stannade till en stund idag inför ett bibelord.

"era gam­la män skall ha drömmar,
era unga män se sy­ner."
 
Jag vet att det är från Joels bok och jag tror det är kapitel 2.
 
Visst kan man fundera lite över de här orden.
Tror att bibelordet talar om en särskild tid, men jag vill påstå att det alltid funnits unga som sett syner...haft visioner...och äldre som drömmer och på så sätt också bär en vision. Man menar ju annars vanligen att ungdomar drömmer och äldre kanske ser syner och drar slutsatser av det de ser.
 

Professor i geriatrik vid Lunds universitet är Sölve Elmståhl.

Han säger det jag ofta tjatar om -  passet berättar bara om vår biologiska ålder - men att det är den mentala åldern som räknas.


Äldre är du först vid 80 år säger denne 50-åring.
Det skriuver jag gärna under på.

 

Vi har en frivillig hos oss som är 91 år.

Hon är lärare och föräldrakontakt i en nysvensk familj.

(Har jobbat som lärare i sitt yrkesverksamma liv)

Hon cyklar ofta de sex kilometerna mellan sitt hem och den familjs hem där hon blivit en viktig person
Mamma, pappa och tre barn i den familj hon har sitt uppdrag i är mycker inponerade av henne - och mycket glada för att hon finns!

Så ålder är /nästan/ bara en siffra - eller hur?
 
 
.
 
 
 
 
 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

18 juni 2016 20:44

Antar att det är lite olika det där, en ung kan vara gammal och en äldre kan vara väldigt ung. Känner människor i alla åldrar och har man något gemensamt så spelar åldern ingen roll. Idag blir vi ju allt äldre samtidigt som vi håller oss yngre. :D))

Kram ❤

http://egopyret.blogspot.com

Kaela

18 juni 2016 23:16

Ja det är inte riktigt som förr.
kan se på ett kort av min farmor att hon såg äldre ut på sin 50-årsdag än vad många 80-åringar gör idag!

Kram och en fin söndag till dig!

 
Ms. W

Ms. W

24 juni 2016 12:08

Jag läste i augusti 2009, och kanske det förekom i något samtalsprogram, t.ex Gomorron Sverige om att människan har fyra åldrar. De är Kalenderålder, biologisk, psykologisk och social ålder.
En person som är 60 kan i själva verket vara 40 eller tvärtom./ För några år sedan sa en "äldre" kvinna i "Karlavagnen" (där jag själv varit med i ett annat sammanhang) att det finns gamla 30-åringar och unga 80-åringar och visst är det så.

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

24 juni 2016 15:35

Tack för de föredömligt fina och sanna tankarna som du presenterar med så enkla och bra ord.

Du har en jättefin blogg.

Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards