Alla inlägg den 21 juni 2016

Av Kaela - 21 juni 2016 18:10

 

 

Det är snart midsommarafton.

Jag tror att man kan säga att vi både ser fram emot detta och hoppas att det är långt kvar.

När midsommar tar slut så vänder ju ljuset igen.

Vi börjar gå mot mörkare tider.

Halva sommaren har redan gått.


Sedan 300-talet firar den kristna kyrkan Johannes Döparens födelse den 24 juni ¨vilket gör att på en del orter (särskilt kanske i Finland) och av en del äldre personer kallas midsommarnatten för Johannesnatten.

 Oftast brukar det regna på midsommar och dessutom vara ganska kallt.

Men drömmen om att få sitta ute och fäta denna kväll den lever -  och modigt dukar vi på altaner och i trädgårdar.

Köper tälttak och värmare och huttrar i yllekoftan och jeansen.

Men vad gölr det - bara vi sitter ute och äter...

Ett sätt att  avsluta sin midsommarnatt genom att sia om framtiden som fortfarande lever kvar är att plocka sju sorters blommor för att lägga under huvudkudden på midsommarnatten.
I drömmen får man då se vem man ska leva sitt liv med.

Enligt traditionen skulle man plocka blommorna under tystnad och klättra över sju gärdsgårdar.

Att hitta sju gärdesgårdar är inte helt enkelt idag....


Oavsett att ljuset vänder och det kanske regnar på midsommaraftonen så är det en underbar helg som jag hoppas DU får fira på det sätt -  och där DU vill och tillsammans med dem DU älskar!




En fin sommardikt av KajLundgren l¨ter jag avsluta mina små funderingar om midsommar....


Var glad min själ, åt vad du har;
nu har du hundra sommardar
och detta är den första.
När solens lopp sin ände tar
då har du nittionio kvar
och någon blir den största.


Giv noga akt på var du står;
i morgon är med ens igår,
det går så fort att vandra.
Lägg märke till att vad du får,
är hundra sommardar per år,
i morgon är den andra..






Av Kaela - 21 juni 2016 06:17

 

 

 

70% risk för regn står det i min tidning idag.

Det gillar jag inte.

Jo regn är brá - men inte just idag eftersom jag ska förflytta mig ute en hel del.

Så är det väl ofta- "usch regn".... säger vi.

Men menar egentligen att regnet valde en för oss olämplig tidpunkt att vattna jorden på.

För vi är ju egentligen glada över att vara födda i land med tillräckliga vattentillgångar.

Vi behöver ju inte välja på att dricka vattnet eller tvätta oss i det.

Det finns faktiskt ställen där det i alla fall tidvis är så illa.


Så jag ska vara glad för regnet idag - det finns ju paraplyer!


Önskar DIG en fin tisdag - en dag när DU känner att allt är som DU vill ha det!


Här kommer morgonens citat:


"Bedöm inte varje enskild dag enligt den skörd du skördar, utan utifrån de frön du planterar.”
– Robert Louis Stevenson


Av Kaela - 21 juni 2016 06:09

 


Grattis till Alf och Alva som har namnsdag idag!


Kanske brukar du som bär något av namnen inte fira namnsdagar - men gör ett undantag idag. bjud på tårta eller annat gpott till kaffet på jobbet.

Då både firar du och blir firad.



Grattis också till DIG som fyller år idag - den 21 juni!


Fira och njut!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards