Alla inlägg den 24 juni 2016

Av Kaela - 24 juni 2016 21:24

   

 

 

Underbar dag - faktiskt inget regn.

Vi var i Folkparken i fyra timmar- åt vår sill och potatis (som traditionen bjuder)till lunch på balkongen - och nu har vi grillat och suttit ute och pratat länge över kaffet på maten och glassen med jordgubbarna....SMHI har inte haft mycket rätt idag.

Vi hade ju enligt dem att vänta kraftiga åskskurar och stora regnmängder.

Det regnade hela natten - men inget sedan.

Men vi är inte ledsna över att ni hade fel kära SMHI!

Känslan när jag suttit en stund ensam ute på balkongen medan mamma Martina lägger lilla Pixie och mannen kollar sin Facebook var denna märkliga mystiska känsla som fyller oss med både längtan. sorg och glädje....och då kom dikten Eufori i mina tankar.


Varsågod!


Du sitter i trädgården ensam med anteckningsboken, en

                  smörgås, pluntan och pipan.
Det är natt men så lugnt att ljuset brinner utan att fladdra
sprider ett återsken över bordet av skrovliga plankor
och glänser i flaska och glas.

Du tar dig en klunk, en bit, du stoppar och tänder din pipa.
Du skriver en rad eller två och tar dig en paus och begrundar
strimman av aftonrodnad som skrider mot morgonrodnad,
havet av hundlokor, skummande grönvitt i sommarnatts-
                  dunklet,
inte en fjäril kring ljuset men körer av myggor i eken,
löven så stilla mot himlen . . . Och aspen som prasslar i
                  stiltjen:
Hela naturen stark av kärlek och död omkring dig.

Som vore det sista kvällen före en lång, lång resa:
Man har biljetten i fickan och äntligen allting packat.
Och man kan sitta och känna de fjärran ländernas närhet,
känna hur allt är i allt, på en gång sitt slut och sin början,
känna att här och nu är både ens avfärd och hemkomst,
känna hur död och liv är starka som vin inom en!

Ja, vara ett med natten, ett med mig själv, med ljusets låga
som ser mig i ögonen stilla, outgrundligt och stilla,
ett med aspen som darrar och viskar,
ett med blommornas flockar som lutar sig ut ur dunklet och

                  lyssnar
till något jag hade på tungan att säga men aldrig fick utsagt,
något jag inte ville förråda ens om jag kunde.
Och att det porlar inom mig av renaste lycka!

Och lågan stiger . . . Det är som om blommorna trängde sig

                  närmre,
närmre och närmre ljuset i skimrande regnbågspunkter.
Aspen skälver och spelar, aftonrodnaden skrider
och allt som var outsägligt och fjärran är outsägligt och nära.



Jag sjunger om det enda som försonar,
det enda praktiska, för alla lika.
Gunnar Ekelöf

 

Med den dkten och mina tankar önskar jag DIG en riktigt god natt!






Av Kaela - 24 juni 2016 17:16

 


Snavade över några ord av Björn Ranelid ...


" Vi går långt för att se ett mirakel, och märker inte att det bor i våra hjärtan.".

 

 

Orden känns sanna för det är ju faktiskt så att vi är och finns till i ett mirakel - ja - vi är ett mirakel-

Världen är befolkad av en massa mirakel på två ben



Av Kaela - 24 juni 2016 14:15

Folkparken - en verklig oas för alla som inte kan eller vill lämna stan när det är sommar och helg....

Där har vi tillbringat fyra timmar nu - efterlängtade barnbarnet Pixie med mor och morfar Ola och jag!

Underbart att regnet stannade i de gråa molnen som seglade över våra huvuden...varmt och gott - 27 grader+.


 

Minigolf med Pixie


Medan en del köper lotter eller äter glass tar sig andra en svängom runt midsommarstången.

 


Av Kaela - 24 juni 2016 08:57

   

 

 

Midsommarafton idag - och en sådan där dag då ingen har namnsdag!

Det är Johannes Döparens dag.

De år som fredagen mellan 21 och 25 juni infaller den 24 juni så blir det alltså verkligen "Johannesnatten".


Den har firats sedan 400-talet.
Och att den firas just den 24 juni beror på att det finns några ord i Bibeln som indikerar att Johannes föddes precis ett halvår före Jesus, vars födelsedag vi ju firar den 24 december.

Vill önska DIG en riktigt fin midsommar och hoppas att du har det allra viktigaste där DU är - någon du älskar!


Och till DIG som har födelsedag idag säger jag ett varmt grattis!   4


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards