Alla inlägg den 26 juni 2016

Av Kaela - 26 juni 2016 20:37

 



ten mellan oss människor- det är det finaste och det viktigaste av allt.

Det är i mötena med andra som vi blir till.

Det är där vi skalas av vår rädsla, och vår mask,.

När vi vågar möta en annan människa -ansikte mot ansikte - då sker något i oss båda.

 

För alla människor i alla åldrar och i vilken situation man än befinner sig tror jag att den icke självvalda ensamheten är det värsta av allt.

 

Jag möter den varje dag - ensamheten.

Den har olika ansikten.

Både unga och gamla ansikten.

Ibland finns en längtan i blicken.

Ibland har den nästan slocknat.

Tänk om alla ensamma skulle kunna mötas- så ensam ensamheten då skulle bli har någon sagt.

 

Och det är något jag också ofta får möta i mitt arbete - jag får delta i det fantastiska som sker när en ensam människa får en vän.

Och jag får följa skeendet framåt och se den underbara skillnad som möten med en annan människa gör med den som länge levt ensam.

 

Möten behöver vi människor.

Det är i mötet med en annan människa vi bekräftas, blir sedda.

Att leva med inga eller alltför få möten i sin vardag ger ångest och ibland också overklighetskänslor inför mitt eget varande.

Finns jag - är jag värd något.
Mötet bekräftar både att jag finns och att jag är värdefull - åtminstone för någon.

 

Framgång och skönhet är ingen garanti för att man är lycklig.

Mer pengar och nya prylar fungerar inte heller, för att fylla vårt mest basala och vårt viktigaste behov.

Visst kan man få lyckokänslor av en löneförhöjning, en spelvinst, en ny bostad eller en ny teve, men ganska snart är lyckan nere på samma nivå som innan.

 

Möten med människor - goda nära relationer vänska och  kärlek har till och med vetenskapen fastslagit är det som gör oss lyckliga - eller som hellre vill säga - harmoniska.

 

I mötet ligger svaret

 

Du finns och du är värdefull!

 

Låt oss skapa möten - överallt - varje dag!

Där mår vi bäst!

Men de här tankarna om möten som ju är en stor del av mitt jobb - men som också är det vitkigaste jag vet över huvud taget - möten - önskar jag DIG en skön kväll och så småningom en god natt!

 

Här kommer kvällens citat:


"Lycka är att kunna le genom tårar när man gråter.

Vänskap är att kunna ge utan att vänta något åter."

Okänd tänkare

Av Kaela - 26 juni 2016 10:10


 

 

 

En värld där vi räknar mänskligheten i vi och dom, den vill jag inte ha.

När vi delar in människor i olika kategorier överhuvudtaget mår jag inte bra.

När man talar om barn, ungdomar, medelålders eller äldre.

Eller varför inte när man fackar in alla i man eller kvinna.


Vi är ju alla människor!


Om vi hjälper varandra i stället för att tala illa om varandra. - om vi  hittar det som förenar oss istället för att fokusera på det som splittrar. ....

Då tror jag vi som mänsklighet har en chans.


Om vi låter våra blickar utstråla kärlek istället för att titta snett - då skulle många trasiga människor bli läkta.


Kärlek blir inte trovärdig förrän vi omsätter den i handling.

Och handlingern blir precis som det vi har inom oss.


Visst kan vi bli trötta av andra människor.

Men det gäller att vi inte blir trötta på dem.


Vi behöver låta de frön av kärlek som bor i oss få växa till plantor.

Det gör de bara om vi vattnar dem.

Med varma tankar om andra.


Då kommer vi att uppleva hur det växer en varm känsla inom oss som vi kan ge ut.


Läste någon som skrev i sin blogg: "Krama en Sverigedemokrat"

Det han menade var att vi aldrig kan övervinna dem i debatt - men vi kan övervinna med kärlek.

Det är inter så dumt sagt - och dessutom är det faktiskt sant!

Ta emot din nya söndag i kärlek och låt det blomma omkring dig.


Här kommer morgonens citat:


"Det är kärleken som sätter solen och de andra stjärnorna i rörelse "

Dante Alighieri

Av Kaela - 26 juni 2016 09:44

 


Lea och Rakel har namnsdag idag

Varmt grattis till er!


Varmt grattis också till DIG som har födelsedag idag!


Var rädd om er dag - den är alldeles er egen!!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards