Direktlänk till inlägg 26 juni 2016

I varje möte mellan människor bor ett frö till utveckling och växt

Av Kaela - 26 juni 2016 20:37

 



ten mellan oss människor- det är det finaste och det viktigaste av allt.

Det är i mötena med andra som vi blir till.

Det är där vi skalas av vår rädsla, och vår mask,.

När vi vågar möta en annan människa -ansikte mot ansikte - då sker något i oss båda.

 

För alla människor i alla åldrar och i vilken situation man än befinner sig tror jag att den icke självvalda ensamheten är det värsta av allt.

 

Jag möter den varje dag - ensamheten.

Den har olika ansikten.

Både unga och gamla ansikten.

Ibland finns en längtan i blicken.

Ibland har den nästan slocknat.

Tänk om alla ensamma skulle kunna mötas- så ensam ensamheten då skulle bli har någon sagt.

 

Och det är något jag också ofta får möta i mitt arbete - jag får delta i det fantastiska som sker när en ensam människa får en vän.

Och jag får följa skeendet framåt och se den underbara skillnad som möten med en annan människa gör med den som länge levt ensam.

 

Möten behöver vi människor.

Det är i mötet med en annan människa vi bekräftas, blir sedda.

Att leva med inga eller alltför få möten i sin vardag ger ångest och ibland också overklighetskänslor inför mitt eget varande.

Finns jag - är jag värd något.
Mötet bekräftar både att jag finns och att jag är värdefull - åtminstone för någon.

 

Framgång och skönhet är ingen garanti för att man är lycklig.

Mer pengar och nya prylar fungerar inte heller, för att fylla vårt mest basala och vårt viktigaste behov.

Visst kan man få lyckokänslor av en löneförhöjning, en spelvinst, en ny bostad eller en ny teve, men ganska snart är lyckan nere på samma nivå som innan.

 

Möten med människor - goda nära relationer vänska och  kärlek har till och med vetenskapen fastslagit är det som gör oss lyckliga - eller som hellre vill säga - harmoniska.

 

I mötet ligger svaret

 

Du finns och du är värdefull!

 

Låt oss skapa möten - överallt - varje dag!

Där mår vi bäst!

Men de här tankarna om möten som ju är en stor del av mitt jobb - men som också är det vitkigaste jag vet över huvud taget - möten - önskar jag DIG en skön kväll och så småningom en god natt!

 

Här kommer kvällens citat:


"Lycka är att kunna le genom tårar när man gråter.

Vänskap är att kunna ge utan att vänta något åter."

Okänd tänkare

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards