Alla inlägg den 27 juni 2016

Av Kaela - 27 juni 2016 21:30

 

 

Egentligen är idag min första semesterdag.

Men under alla år jag arbetat på Frivilligcentralen har det inte varit möjligt att ha en absolut ostörd semester.

Det är inte viktigt för mig heller-

Jag älskar sovmorgonar och det får jag ju många....vi åker iväg lite nu och då  - och då kan jag koppla av totalt.

Många säger till mig att de inte skulle stå ut med att ha det så  men jag känner mig helt tillfreds med denna tingens ordning.


Jag vill inte kalla mitt jobb för ett kall - men för ett livsstilsjobb.
Man måste nog vara lite galen (som jag är) för att trivas med att livsstilsjobba.

Idag har jag faktiskt varit på jobbet från 12.30 till 17.30

Och hunnit massor eftersom jag var ensam där.
Känns bra!

Morfar hade rätt.

Han brukade säga att man aldrig blir så trött av ett jobb man gjort som av ett man går och tänker på att göra....

Det är verkligen sant.


Någon frågade mig vad jag menade med ordet livsstilsjobb.

Och då kan jag bara svara med att ge några exempel på typiska livsstilsjobb.

Starta din egen lilla firma....du jobbar åt dig själv - du är nästan aldrig ledig - men du jobbar med något du gillar.

Bonde är också livsstilsjobb.

Jämfört med en bonde har jag haft kolossalt mycket semester och lediga dagar.


Mitt jobb ger mening åt mitt liv.

Livsmening handlar om upplevelsen av meningsfullhet och motivation - och det är just det som känns så positivt i mina arbetsdagar.

Några hävdar att ”slutet på arbetet" för mänskligheten är nära.
Åtminstone vad gäller tungt arbete och rutinarbete tror en del att robotar kommer att ta över.

 

Visst låter det som ett intressant tankeexperiment, kanske kan det hjälpa oss att se  hur stor roll arbetet faktiskt spelar i våra liv.

Föreställ dig en värld utan arbete.

Tror du det skulle vara en bättre värld?

Jag tror det inte även om jag självklart vet att inte alls alla älskar sitt arbete.Och inte heller har anledning att göra det

Upplevelsen av arbetssituationen  från arbetstagare till arbetstagare rör sig från djup personlig tillfredsställelse till total tristess.

Ändå mår alltid den som har ett arbete bättre än den som inget har.


Nu drar det mot kväll och faktiskt är jag lite trött.


Önskar DIG en riktigt fin avslutning på dagen och en god natt!!


Här kommer dagens citat:


"... det finns ingen lycka som går upp mot glädjen att finna ett hjärta som förstår"

Victor Robinsson





.

Av Kaela - 27 juni 2016 09:32


 



Selma och Fingal har namnsdag idag - den 27 juni!

Stort grattis till er!


Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!


Njut er bemärkelsedags alla ögonblick!





Av Kaela - 27 juni 2016 09:19

 

 

Kanske känner både du och jag någon.

Någon - som har ett älskat barn eller annan anhörig som begått brott.

Kanske till och med någon som begått det allra västa av brott - det mest oåterkalleliga.

Som dödat.


Råkade av en händelse hamna på sidan som handlar om Sanna.

En 47 årig kvinna som tvingats gå igenom detta fruktansvärda - att veta att hennes son mördat- se sina barnbarn placeras i familjehem och försöka vara en god farmor för dem oavsett.

Vi behöver läsa om Sanna för att inse hur väl dessa oskyldigt drabbade anhöriga behöver vår förståelse, vår förståelse, vår vänskap!


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards