Alla inlägg den 3 september 2016

Av Kaela - 3 september 2016 18:03

 




Vi sitter i trygghet!

Vi lever i trygghet.

Låt oss aldrig glömma dem som inte gör det!

Av Kaela - 3 september 2016 16:00

 

Visst är Östergötland ett underbart vackert leende landskap - bevisat av denna bild.       Skörden väntar på att få komma in i ladorna.

Vi har rest runt i skönheten Östergötland bjuder på -  8 mil ungefär idag, för att se lite av det vårt landskap har att bjuda på. Det är Östgötadagarna 3-4 september - och glömmer man det, ja då är man nog ingen riktig östgöte.....och det vill ju den som föddes upplänning bevisa att den blivit efter alla år - förstås.


 

St:Maria kyrka som är från 1100- talet och ligger mitt ute i ett landskap där inte många längre bor.
Har numera ersatts av Risinge kyrka.

Härligt med en riktigt gammal kyrka- man kan nästan höra suckar och viskningar under de åldriga valven

Här kommer ytterligare ett kort från den kyrkan


 

Lunch i slottsträdgården


 


Vad annat än raggmung med fläsk och rårörda lingon till lunch idag.
Det är ju Östergötlands nationalrätt


 

Av Kaela - 3 september 2016 09:58

 


Att leva nära livet- mitt i livet... något jag vill - och helt säkert också du - ja det är helt säkert de flestas innerliga önskan.


Jag vet inte om du liksom jag drömt att du befinner dig på en hög trappavsats, på en smal klippa eller vid en djup avgrund av något slag.

Där står du och känner skräcken snurra i huvudet. Känner suget i maggropen när du tittar ner trots att du försöker låta bli.

Trots att man drömmer och sover känns upplevelsen i hela kroppen.


Ofta när jag vaknat efter en sådan dröm har jag försökt förstå vad den vill säga mig.

OM den vill säga mig något - eller om det var min hjärna som gjorde fasa av några bilder som ligger förborgade någonstans i hjärnvindlingarna.


Kanske är det så att vi någonstans inom oss är lite rädda för att leva mitt i livet.

Släppa taget och låta oss falla.

Den enda fallriktning som finns är ju neråt tänker man lätt - och så uppstår en slags rädsla för att öppna sig för livet oavsett vad det innebär.


Vi vill ju inte leva vid sidan av livet.

Vi vill vara mitt i det.

Beröras och beröra.

Uppleva och faschineras.


Men det har ett pris.

Vi måste kanske släppa av lite på kontrollen . och låta oss falla rakt in i livets arnar.

Låta det bjuda oss på vad det nu än har i fickorna.

Och känna att vi verkligen lever - i varje fiber.


Ja - utan tvekan - det känns farligt.

Men jag vet inget annat sätt att verkligen vara mitt i det omtumlande och ibland kanske hårdhänta livet.
Känna hur andlösheten griper fatt och det snurrar både i huvudet och i magen.

Livet är så fantastiskt spännande - det finns inte en enda safari, forsränning eller annat äventyr som kan vara mera totalt.

 

Just idag - reser DU denna väg - du kommer inte förbi här igen - det finns ingen retur på en enda etapp!

Så se dig om!

 

Ett citat som passar idag.....

 

"Begränsa inte dina utmaningar. Utmana istället dina begränsningar."

                                                  
            Okänd tänkare

Av Kaela - 3 september 2016 08:49

 


Idag är det den 3 september och Alfhild och Alva har namnsdag!

Alva finns det 16 553 kvinnor och 3 män som heter, men Alfhild inte mer än 1 519 kvinnor
Stort grattis till er som bär de fina namnen!


Stort grattis också till DIG som firar födelsedag idag!


Idag är en bra dag att fira på - den tillhör DIG som har namnsdag eller fördelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards