Alla inlägg den 13 september 2016

Av Kaela - 13 september 2016 06:09

   

 

" Morgonstund har guld i mun" var ett ordspråk jag och många med mig fick lära oss redan som små.

Och det är sant.

Om man tar emot morgonen på rätt sätt.

Det är lätt att mest lägga märke till tröttheten som får oss att längta tillbaka till den varma sköna sängen.

Eller att göra en rivstart så vi missar att vakna.

Egentligen är varje morgon en stor förändring i vårt varande.

Ifrån sovande och relativt omedveten om det som är omkring oss (i varje fall så länge inget exeptionellt händer) ska vi gå till att vara vakna och pigga.

Övergången blir lättare om du ger dig sjäv fem minuter på det sätt som du väljer.

En och annan kanske vill sätta på lite gladmusik och dansa runt så kroppen vaknar.

Själv älskar jag mina fem minuter på balkongen. Där brukar det ofta bli något ord som fastnar i tanken.

Idag funderade jag över ordet "omsorg."

Om och sorg som får bilda ett ord.

Har det med sorg att göra.

Jag var faktiskt tvungen att googla.

Och fick lära mig att omsorg är samma sak som noggrannhet.

Betydligt mera ambitiöst än jag tänkt mig.

Omsorg är ju ett ord vi möter från samhällets sida....vård och omsorg....med mera.

Gäller att hoppas att det är nogrannhet som erbjuds den som är gammal eller utsatt på annat sätt och behöver samhällets omsorger!


Ha en riktigt bra tisdag!


....citatet kommer här....


"Söker du dig själv ”i din egen rätt”, hindrar du oljans och luftens möte i lågan, berövar du linsen dess genomskinlighet."

Dag Hammarskjöld


Av Kaela - 13 september 2016 06:04

 


Idag är det den 13 september och Sture har namnsdag!

Gratulerar dig som bär det namnet!


Gratulerar också DIG som fyller år idag!


Ha nu en skön firardag, alla bemärkelsebarn!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards