Direktlänk till inlägg 27 september 2016

Möten skapar oss nya

Av Kaela - 27 september 2016 06:09

T    




" Att ha ett öppet sinne och hysa ödmjukhet inför tillvarons komplexitet skapar utomordentliga förutsättningar för visdom*


Så har Stefan Einhorn sagt.

Och jag tycker att det är mycket bra sagt.


Att leva med ett öppet sinne ger många tillfällen till att möta människor.

Verkligen möta!

Beröra och beröras.


Många gånger tänker vi kanske si eller så om andra människor, han är en sådan person, just den folkgruppen beter sig alltid så, hon har alltid varit sån och kommer aldrig att ändra sig.

Då är vårt sinne både stängt och reglat.


Något jag lärt mig  är att så fort jag vågar börjat tänka i nya banor kring saker, personer och världen.

Så fort jag vågat släppa taget om den gamla världsbilden och tar ett steg ut ur mina egna uppfattninga , om så bara ett litet steg, har jag ofta fått göra helt fantastiska erfarenheter.


Det är verkligen fantastiskt  hur saker och ting sker om man släpper lite på sin vanliga kontroll och låter sinnet vara öppet för vad som kan hända.


Även om jag tycker mig ha hittat min grej kan jag hitta nya saker som hjälper mig att utvecklas på det sätt jag behöver för att bli den jag är avsedd att bli!
Ett steg leder till något annat ....och vi får ibland inse att vi haft fel och får en ny möjlighet att revidera gamla felaktiga tankar och ersätta dem med friska nya sådana!


Ibland då vi möter en människa är våra  tankar i vägen för att vi ska kunna ta in vem persoen verkligen är.

Tankarna hindrar oss från att lyssna till personen istället  lyssnar vi på våra  tankar om honom eller henne.

Eller- tänker på det vi har hört om den människa vi har framför oss.

Orden dånar i vårt huvud och överröstar det personen säger.

Då hör eller ser vi inte vem det ä vi har framför oss.och inte vem personen egentligen är.

Om vi släpper våra förutfattade meningar  kommer vi att se och höra en helt annan person.

Vi kanske till och med möts.

Du vet - så där riktigt möts...till ett möte som ger vingar i en vardag som är tuff för oss alla.

Som ger den där magkittlande känslan av att ha fått se in i en helt annan värld utan skygglappar - en annan människa!

Jag vet att vi alla egentligen vill att våra möten ska vara just så.

Men tid och annat hindrar oss från att nollställa oss och samtidigt låta oss fyllas av förväntan inför mötet.

Jag är säker på att när vi möter en människa med förväntan känner den vi möter detta - och gillar oss.

För det är ju så - vi gillar alltid de som verkligen lyssnar.....


Nu vill jag önska DIG och mig en dag med möten där  vi låter oss styras av förväntan!


...ett citat att ta med ut i dagen...


"Tiden kommer att avslöja vad som ligger framför, men jag kommer alltid komma ihåg vad det du sagt. Mötet med dig har förändrat mitt liv... "

Okänd tänkare

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards