Alla inlägg under november 2016

Av Kaela - 5 november 2016 08:12

 




Senare än vardagsmorgnar och nästan ljust ute idag vid min morgon-tankestund på balkongen.

Kallare också - men härligt krispig luft som går lätt att andas.

Försmak av vinter.....
För mig har i och för sig alltid den här mörka novemberhösten känts som "Dit du inte vmll" ....men jag börjar försonas även med den och upptäcka att trots sin mörka och fuktiga överrock så har även november små glada överraskningar i fickorna...


Idag rörde sig givetvis tankarna runt gravljus och kära som lämnat.

¨Någon ställde frågan igår varför vi ska minnas.....

Hur kan vi annat än minnas är mitt svar på den frågan.

Jag svarade inte igår....men frågan har följt mig....

Jag är glad att få minnas-tänka tillbaka på fina stunder med älskade människor som inte är med mig längre....
De har var och en ett rum inom mig dit jag kan gå in...känna värmen ....se ljuset i deras ögon....de rummen är jag oerhört rädd om.

De är ju alltid med mig....inte bara på Alla Helgons dag!

För mig gör detta Alla helgons dag till en glädjedag!
En dag när jag särskilt går in i de här rummen....och inser att jag kan aldrig någonsin förlora dem....för jag har varit med om dem....och de har stannat hos mig!

 

Önskar DIG en fin och vacker Alla helgons dag fylld av goda minnen!

 

Kanske är det först vid dagen slut
när tidens timglas rinner ut
ja, kanske är det då man får
en aning om vart vägen går,
kanske är det först i kvällens ro
man anar att det går en bro
från världen, den man hör och ser,
mot något större, något mer
Atle Burman







Av Kaela - 5 november 2016 08:05

 

 

Idag är det Eugen och Eugenia som har namnsdag.

Eugen kommer närmast från franskan  Är ursprungligen grekiskt och sammansatt av orden  "väl" och genos "släkte/stam" d.v.s en person av ädel börd. I vårt land finns knappt 3 000 personer som bär namnet!
Eugenia är en feminin form av Eugen, 
Den franska namnformen är Eugénie.

Det finns även just knappt 3000 kvinnor i Sverige som bär namnet.

Stort grattis till DIG som bär någon av dessa namn!

Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!

Ta hand om DIN  bemärkelsedag och gör något DU verkligen vill göra - dagen är DIN!

Av Kaela - 4 november 2016 20:16

  Mörkt och grått

kallt och vått

November  - vi längtade inte alls till dig - men vi kom förstås hit i allafall.

Men inne kurar vi vid brasa och tv....kaffe och chokladbitar har vi med...... så på oss går ingen nöd


Fredagkväll!


Var rädd om den!

Av Kaela - 4 november 2016 06:01

 

 

 

Morgonordet idag är ett ord som jag tycker mycket om.....

"Vårt behov av tröst" var den tanke som kom till mig idag - den första frostmorgonen på min plats på jorden hösten 2016.


Och en dikt av någon som jag inte riktigt vet vem hon är, men hon heter Gunnel Eklund och jag hittade dikten för några veckor sedan på nätet....har tyvärr inte antecknad var, men tror det var på DN:s sida.


O...Människa...
Vårt behov av tröst
ges av en kärleksfull röst

Vårt behov av tröst
Finns i varje människas bröst
När nöden är som störst
I all ond bråd död
I all vår nöd...

Vårt behov av tröst
ges av mänsklig värme
I Kärlek till sin nästa

Vårt behov av tröst
ges av en kärleksfull röst...


När jag läser dikten så märker jag att den talar om att det är kärleken till medmänniskorna som ger den varma rösten - och som gör rösten mjuk och varm...så det är mera kärlek vi behöver för att orka ge mera tröst...


Undrar hur mycket i våra liv som går ut på att söka tröst - och hur stort är vårt behov av tröst?

Och kan trösten reparera oss därinne när vi gått sönder?

Jag tror vårt behov är oändligt- eller näst intill i varje falll...det är därför människor blir alkoholister...bara detta enda glaset nu när allt är så svårt leder kanske helt fel och visar sig vara falsk tröst, för sådan finns det gott om.

Det finns ju mindre farliga sätt - att köpa en ny schal, eller en ny blus....att unna oss en utflykt eller en resa, att ge oss en stunds avkoppling...
Någonstans har allt detta sin rot i vårt behov av tröst.


När vi inser vårt eget behov av tröst så upptäcker vi också våra medmänniskors....och det är första steget till att vi blir den där viktiga medmänniskan som har röst och tankar och fickor fulla av värme och tröst......


Önskar DIG en fredag full av förväntan inför DIN helg!


Ett klokt citat att ta med oss ut i dagen....


”Mitt liv är ingenting som skall mätas. Varken bocksprånget eller soluppgången är några prestationer.

Ett människoliv är heller ingen prestation utan ett växande in mot fulländningen.
Och det fulländade presterar ingenting, det verkar i vila.”

Ur Stig Dagermans bok: "Vårt behov av tröst"


Av Kaela - 4 november 2016 05:30

   

 

Idag är det den 4 oktober och Sverker har namnsdag!

Varmaste grattisar till dig som bär det fina namnet.

Sverker är ett namn av av fornnordiskt ursprung.
Kanske hade det ursprungligen formen Svartgeirr, sammansatt av svartr (svart) och geirr (spjut). Det äldsta belägget för namnet i Sverige är en runinskrift från 1000-talet på en sten i Fröberga i Södermanland
Cirka 1 920 män i vårt land bär detta anrika namn.


Så vill jag förstås också gratulera DIG som har födelsedag idag!

Önskar DIG en riktigt fin bemärkelsedag- precis som jag önskar alla Sverker detsamma!




Av Kaela - 3 november 2016 20:39

 
 
 
Detta är månskärans timme
Något har fört mig från en punkt till en annan,
en slump har styrt också dina steg hit.

Men natten faller inte av en slump,
och den korta drömmen som vi delar
är som eldsvådan i ett fönster när den låga vintersolen går ner.

Nyss stod vi vid barmarken, denna barmarksvinter,
och mossan lyste roströd i duggregnet som en kryptogamisk eld.
Och dagen var som ett liktåg fast ingen av oss visste vad som begravdes.
Hör korpens rop över våra ångestfulla läppar, här där vi har lagt av oss
tiden och kläderna.
Och hör vår egen tystnad som vi sjönk ner i till knäna.

Vad säger dina ögon, vilken resa har de återvänt ifrån?
Eller mina, vad begråter de så bittert?
 
Karl Vennberg
 
Med den dikten av Karl Vennberg önskar jag DIG God Natt!
Glöm inte att DU är oändligt värdefull!
Att det finns minst tio personer (troligtvis många fler)som är glada och tacksamma  i kväll för att DU finns till - och för att du finns i deras liv!
Sov gott!

Av Kaela - 3 november 2016 06:09

   

 

 Läste en dikt i morse av Birger Fransén som handlar om att bära elden inom sig.

Vi talar mycket idag om utmattningssymptom som väl är det riktiga namnet på det vi förut kallade utbrändhet.

På något sätt gillar jag det gamla mera symboliska namnet bättre.

Hur man nu kan gilla något namn på en så tråkig företeelse.

Men namn ska ju saker och ting  - och även tråkigheter ha- och symboliska namn är ofta bra....tycker jag.


Eldsjälar brukar vi kalla dem  - de som brinner för något.

Sitt arbete, andra människor, bra ideer om hur vi ska vara mot varandra, och bland de som jag möter varje dag - de frivilliga - som har valt att lägga en stund eller längre för att göra skillnad i en annan människas liv hittar man många eldsjälar.

Och så är det inom många andra områden också....människor som brinner för att göra gott.

Du hittar dem inom kyrkorna, i idrottsföreningarna i de ideella föreningarna...det som idag ska kallas Civila samhället, ett namn jag inte gillar....det handlar ju om idealitet så ideella sektorn är för mig det rätta namnet.


Men kan man brinna utan att bränna sig?
Ja det kan man absolut. De flesta gör det.

Men en och annan drabbas.

En och annan är en och annan för mycket.

Därför är det så viktigt att vara rädda om våra eldsjälar.

Stödja dem på olika sätt.
Lära dem gränsdragning.....dra upp de gränser man vet att man själv har och inte gå över dem för då kan elden som driver plötsligt bli otrevlig och skada bäraren.
Eldsjälarna driver världen framåt och ger hopp om mänskligheten!

Kommer med ljusa idéer till glädjer och gagn för många.
Tacksam är jag att få känna så många av dessa underbara - och möta dem i mitt arbete varje dag!


 Nu är det dags att avsluta morgonens tänkerier och göra mig i ordning för att möta dagen och eldsjälarna.

Önskar DIG en dag just så som DU vill ha den!


Här ett citat att stoppa i fickan...eller i tanken...


"Kärlek är en evig låga...där den tänds kommer den att brinna för alltid!"

Okänd tänkare

Av Kaela - 3 november 2016 05:53

 

 

 

Idag - den 3 november är det på min plats på jorden 1+ och Hubert och Hugo har namnsdag och med tanke på temperaturen så  behöver de vantar om de ska ut och hissa flaggan.

Hubert är ett forntyskt namn sammansatt av två ord som betyder "håg" och "ljus"

Cirka 1 429 män bär namnet i vårt land.

 

Hugo är en kortform av det tyska namnet Hubert och har alltså samma betydelse.

Ett namn som blev populärt genom Maria Gripes böcker om Hugo.

Idag finns cirka 19 500 pojkar och män som bär detta namn i vårt land.

 

Stort grattis till Hubert och Hugo - och till DIG som har födelsedag idag!


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards