Alla inlägg den 3 januari 2017

Av Kaela - 3 januari 2017 16:47

 



Att följa sitt hjärta och vara sann mot sig själv kräver ett enormt mod

Visste du det mormor, när du tog jäntungen som var jag under hakan med din rynkiga hand, såg mig djupt i ögonen och sa: "Gör alltid det ditt hjärta manar dig att göra, då går du aldrig vilse."

Rätt mormor, jag har inte gått vilse- inte mycket i alla fall.

Och när jag gjort det har jag nog inte till fullo följt mitt hjärtas vägledning.

Mormor, det är tufft att göra det!

Man måste våga säga ifrån.

Och jag är ibland en liten rädd diplomat....som hellre stryker medhårs och backar än att jag ställer mig i stormen...

Jag minns hur du sa: du har givits detta fantastiska liv med alla möjligheter! 
Du är här för att prova vingarna!
Var inte rädd att flyga! 
För det är så att när du kastar dig ut - över kanten till boet ut -  - ut i det stora okända.

 Då tvingas du lära dig  dig flyga och du hittar mitt i rörelsen en fast grund att stå på!

Ungefär så föll dina ord.....


Du hade rätt mormor - som alltid!

Ibland tror jag du har varit med och sett efter där ifrån din himmel...och skickat en ängel som vägvisare nu och då när jag inte lyssnat till mitt hjärta....


Varför kom de här tankarna över mig nu tror du mormor.
Du har varit borta i 36 år ändå tyckte jag mig se dig idag - i mataffären.
Det var en annan dam- men hon likande dig riktigt mycket....och  minnena bubblade upp!

¨å tacksam att just DU var min mormor.
Du var min morfars andra fru - du gifte dig med en man som med halvvuxna barn som livet lämnat honom ensam med.

Du blev aldrig min mammas mamma. Men du var och förblir - min mormor!
Den allra bästa mormor någon någonsin kan ha!






Av Kaela - 3 januari 2017 16:35

 


Kanske du minns en bild av denna vita amaryllis från början/mitten av december.

Då prunkade den med första stängeln och fyra klockor på denna.

Nu är det fyra klockor på stängel nr 2 och stängel nr 3 har vuxit halvvägs upp på kompisen - och där börjar den öppna sina klockor.



Blomglädje!!!

Av Kaela - 3 januari 2017 07:09

 




Det nya året har knappt lämnat nyföddhetsstadiet

Tiden har just öppnat dörren för det nya året som vi hoppas så mycket av!


Tänker tillbaka på året som var.
Ett av de mera turbulenta åren i mitt liv.
Allt gott -alla fina möten med nära och kära - och allt som  var sänt till ny lärdom.
 
Tänker på dem som har lämnat oss - men som bor kvar i våra hjärtan och i vår kärlek.
På dem som under året drabbats av svårigheter och sjukdom i min krets av nära människor.
Hur min egen livssituation har svängt på grund av att min syn avtar i snabb takt ( alltför snabb - jag hinner inte vänja mig vid ett stadium innan nästa del av neråttrenden är där) och också tvingat mig att sluta det arbete som jag älskar så innerligt och där jag varje dag fick känna att jag gjorde skillnad för en eller flera andra människor.
Få förunnat att alls ha ett sådant arbete så jag är tacksam för de många fantastiska åren där.
 
 
Funderar över hur  de har det - de som genom en olyckshändelse eller annan plötslig död mist en nära anhörig umder året som ligger bakom-
 
Varenda familj där en plats står tom - en ung förhoppningsfull röst har tystnat.Eller  - där en gammal mor eller far inte finns där mera.
 
 
Inser också att jag har lättare att förstå dem som finns nära mig.
Kan lättare tänka mig in i hur de mår när sorgen gjort besök.
När en kär röst har tystat....när orden  "aldrig mera" har fått en smärtsam innebörd.
 
Jag har ju svårare att förstå nöden långt borta.
För att förstå den måste jag tänka in den i min egen tillvaro.
Om det vore vi som måste fly...
som inte hade yttrandefrihet....
 
 
Kanske är det så det ska vara.
Vi kan inte bära all världens nöd.
Men en sak kan vi och det vill jag gå in för ännu mera under det nya år som just har börjat....
 
Ta väl hand om dem vi har omkring oss...
 
Och inte heller glömma dem som är långt borta....
 
Ha nu en riktigt bra tisdag.....och fundera gärna lite över det kloka ordet som avslutar.
 

"Desto flera sätt vi kan hitta att uttrycka kärleken, desto mer kärlek upplever vi att vi får ta emot"

 
 
Av Kaela - 3 januari 2017 06:03

 

 

 

Idag är det den 3 januari och Alfred och Alfrida har namnsdag!

Stort grattis till er som har namnsdag.

Och likaså ett stort grattis till DIG som firar födelsedag!

Alfred är ett namn med engelskt ursprung.
Den fornengelska stavningen var Ælfræd, bildat av ælf "alf" och ræd "råd".


De senaste åren har Alfreds popularitet börjat skjuta i höjden.

Det finns 13 800 män i vårt lands som bär detta namn!

 

Alfrida är en kvinnlig motsvarighet till Alfred. Och namnet anses alltså ha samma betydelse ungefär som Alfred.

Namnet är mycket ovanligt i Sverige - endast 949 kvinnor bär namnet i vårt land.


Gör en fin bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards