Direktlänk till inlägg 4 januari 2017

En av de diskrimineringsgrunder som finns i Sverige verkar politiker och även Diskrimineringsombudsmannen ha glömt - åldersdiskrimineringen

Av Kaela - 4 januari 2017 17:59

     




Vi talar mycket om diskriminering idag.

I vårt land och säkert i en del andra länder också.


Som den sista av lagarna mot diskriminering har vi fått en lag mot åldersdiskriminering.

Och ändå är det så att råkar ut för en olycka på 64-årsdagen så har du rätt till personlig assistans enligt den nuvarande lagskrivningen.


Men om du råkar ut för samma olycka när du har fyllt 65 så har du inte rätt till personlig assistans.
Efter 65 årsdagen så har man enligt dagens lagstiftning endast rätt till hemtjänst, som på inget sätt kan jämföras med just personlig assistans.

Inom hemtjänsten så får man bara olika punktinsatser.


Och definitivt ingen som ser till att jag kan komma till stan och handla det jag behöver för mitt personliga bruk.

Det sättet att hantera lagen om assistans och rätten till densamma är faktiskt enligt mitt sätt att se diskriminering.


Gång på gång stöter jag i mitt arbete på dessa som i 65-års åldern råkat ut för en olycka som ger dom ett funktionshinder som gör att de inte ens klarar sig med hemtjänst.Och de saknar anhörig/partner som skulle kunna garantera ett fortsatt hemboende.

Vad händer då?

Jo då placeras man på ett äldreboende, eller särskilt boende som det så finurligt kallas idag.

På det sättet och med det namnet låter det ju riktigt trevligt.


Hur verkligheten sedan ser ut är en annan sak.
Kanske hamnar du på den enda lediga plats kommunen har - och om det så visar sig vara en plats med enbart personer över 85 lidande av demens-sjukdomar - så anser ändå din kommun att du ska vara glad och tacksam.

Frivilligcentralen kan ordna en frivillig som ger en viss kontakt.(Hoppas de fortsätter att kunna, svåra personalproblem där nu, vilket gör mig ont.)

Och det handlar vanligen om  en gång per vecka och är ju inte alls tillräckligt för att skapa ett liv som kallas liv.

Det blir ett avbrott i det jag skulle vilja kalla existens.


Visst borde vi reagera!

Och fråga våra styrande hur det är möjligt att bryta mot just denna diskrimineringslag!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards