Direktlänk till inlägg 11 januari 2017

Är ADHD en bekväm utväg

Av Kaela - 11 januari 2017 09:24

 

 

 

Jag är helt säker på att många med mig undrat över det ständigt ökande antalet människor som får diagnosen ADHD.

Även om vi kanske inte vill gå så långt som Barnläkare och neurolog Fred Jr Baughman som är en amerikansk läkare som kritiserat psykiatrins diagnoser i många år, och i synnerhet ADHD .

Baughman säger till och med att det finns inga hållbara vetenskapliga bevis för att ADHD existerar.

Han motsäger inte problemen som människorna har med överaktivitet och svårigheter att koncentrera sig med mera.

Patienter söker läkare efter att ha sett på TV eller läst i tidningar om ADHD, med krav på att de själva eller deras barn ska få en ADHD-diagnos säger han också.


En annan amerikansk läkare Richard Saul som efter många års forskning i ömnet givit ut en bok säger också. ”ADHD utgör en utmärkt ursäkt ” Diagnosen är en lättillgänglig krycka anser han.


Boken heter: ADHD does not exist

 

I Sverige är det vad jag vet ingen läkare som lyft sin röst mot diagnosen som sådan.

Men ofta brukar vi efter en tid följa efter USA så vem vet vad som händer framöver.

Båda dessa läkare säger att ADHD är en bekväm diagnos.

Skriv ut ritalina och ge perosnen ADHD diagnos så är saken klar.

Och att det tyder på mera likgiltighet inför patientens problem än att inta den motsatta hållningen.

Som läkare vill man ju hitta en diagnos förstås...och åtminstone hitta en väg till att underlätta patientens situation.

Det kan ta mera - betydligt mera av läkarens tid anser båda dessa läkare....

 

Här kan du läsa lite om diskussionen på svenska

 

Ja den som lever får se vad som händer framöver.

 

 


 
 
Ingen bild

Stina

12 januari 2017 15:57

Undrar om alla barn som fått ADHD- diagnos verkligen har det? Många barn är oroliga och rastlösa pgav olika saker, och då ska man genast ha en diagnos...?Det kanske är som Olof Vretling säjer: man har för mycket spring i benen...
Det fin en hemsida som heter www.ringblomman.nu, där finns mycket intressant att läsa, dom har även en bok som heter Älskade indigobarn, mycket intressant! Köpte den för 10 år sedan, men tycker inte det har hänt så mycket på dessa år när jag börjar läsa om den, tragiskt!
Man behöver t.ex inte ha diagnos för att få rätt hjälp i skolan, men hur många vet det...?
Kolla gärna om du vill, kram Stina

Kaela

12 januari 2017 21:26

Det finns ett slags märkligt åsiktsförtryck i Sverige.
Man ska tycka som den som just upphöjs till skyarna.
Jag har inte läst boken om indigobarn men hört en hel del prata om den.
Den låter jätteintressant
Hemsidan ska jag absolut besöka.

Allt gott till dig Stina med en stor kram!

 
Anki

Anki

16 januari 2017 07:12

Ett tänkvärt inlägg - och jag delar dina funderingar. Världen känns orolig och tankarna om hur det ska bli kommer allt oftare.
ser att vi har samma hemstad :)
Önskar dig en fin dag!

http://https://ankistankar.blogspot.se

Kaela

16 januari 2017 07:17

Hej Anki!
Så roligt med en från "Peking".
Ja visst är framtiden oviss och till och med lite hotande.
Kanske alltid varit det, men jag undrar om det varit som idag.
Skulle besöka din blogg men kom inte in på din länk.
Ha en skön dag även om jag tror himlen över vår stad kommer att vara mulen idag!

 
Anki

Anki

17 januari 2017 06:59

Det var konstigt - men så ser jag att det smugit sig in ett fel - https://ankistankar.blogspot.se/ ska det vara.
Det är svårt att kommentera hos dig - om man inte är snabb så försvinner kommentarerna innan man hinner skicka ... tekniken är konstig :)
Ha en bra dag!

http://https://ankistankar.blogspot.se

Kaela

17 januari 2017 15:36

Tack Anki! Dagen har varit riktigt bra hitintills.
Exttra knorr fick den av att jag kom in på din blogg.
Vad tokigt att det är svårt att kommentera hos mig.
Har inte hört det förut - hoppas innerligt att det är tillfälligt.
Som sagt - tekniken är bra när den fungerar!
Ha en riktigt fin tisdagskväll i er fina stuga!
Kaela

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards