Alla inlägg den 16 januari 2017

Av Kaela - 16 januari 2017 21:08

 
 
 
Innerst inne är vi alla ensamma. Den existentiella ensamheten är människans lott!
Längst därinne finns bara jag - eller du längst inne i dig.
Och jag tror det är som det ska vara.
Det går inte att dela eftersom det som finns längst inne i oss knappast är ord.Och därför inte går att kommunicera.
 
Ändå - att höra till – familjen, kollegerna på jobbet, grannarna, föreningen...
Man måste ha en naturlig hemortsrätt - där man själcvklart kan komma och gå...och är en del av en gemenskap.
Vi behöver ingå i ett socialt sammanhang.

Om vi inte gör det tappar vi lätt fotfästet.
Blir deprimerade och får svårt att se någon mening med tillvaron.
Vi är varandras mening vi människor!

Nu finns det just inga helger annat än en bra bit framöver - men vi borde fira att vi är här och att vi har möjligheter att skapa så bra liv tillsammans - mitt i vardag och arbetsveckor.
Att du finns för mig och jag finns för dig!
 
Nu önskar jag DIG en riktigt god natt!
Du kanske inte tänker krypa isäng ännu, men jag gör det snart för imorgon ska jag fuska i mitt älskade jobb.
Det betyder tidig morgon och därför behöver jag komma isäng i hyfsad tid.
 
Nu sover vi gott och så lovar vi varandra att vi gör en bra dag imorgon!
 
 
 
 
 

Av Kaela - 16 januari 2017 08:18

   

 

Det var ganska kallt ute på min balkong under morgonstunden där idag!

-7 enligt mätaren. Det blev ganska kallt om näsan.

Men filten är varm och skön så trots en något överdriven svalka (med mina mått mätt) så var det riktigt skönt.


I det gamla bondesamhället kallades de här veckorna vi genomlever just nu för oxveckorna.

Vilket förstås var ett uttryck för att man fick slita som en oxe.

Många upplever säkert också idag att tiden efter jul är en sådan där slitig tid med långt till nästa extra ledighet.

Många av oss har hört uttrycket oxveckorna.

Men inte lika många har nog hört att januari i gamla tider kallades Torsmånaden.

Vilket inte har med guden Tor att göra utan med kollegan Torre, son till guden Snö den gamle.

När jag satt därute och som vanligt vid mina morgonfunderarstunder bara lät tankarna vandra kom detta med oxveckor och torsmånad upp i huvudet.

Vilken  tur att vi övergav asatron så vi slipper hålla reda på alla gudarna.

En Gud är fullt tillräckligt.


Nu önskar jag DIG en fin januarimåndag!

Ny vecka och ny dag!

fantastiska gåvor vi får!

Börja om på nytt hela tiden så vi slipper släpa på det gamla.


Idag får du ett gammalt ordspråk att fundera över....eller helt enkelt bara ta med dig ut i DIN fantastiska dag!


"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise"





Av Kaela - 16 januari 2017 07:17

 

 

Idag är det den 16 januari och Hjalmar och Helmer har namnsdag!

Stort grattis till DIG som bär något av de namnen!
Stort grattis också till DÌG som har födelsedag idag!


 

8 982 män bär namnet Hjalmar i vårt land!

Hjalmar är ett namn av isländskt ursprung och betyder "hjälmprydd soldat" eller "den hjälmprydde krigaren".

 

5 100 män bör namnet Helmer i vårt land!

Helmer  kommer ifrån forntyskans namn Heilmar, som är sammansatt av ord som betydet "lycka" och "beröm
Namnet anses betyda"hjälmbärare" eller "den som bär hjälm.

Se nu till att få en härlig bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards