Direktlänk till inlägg 20 januari 2017

Att bry sig om......

Av Kaela - 20 januari 2017 09:46

   


Den som har stort fokus på sig själv kommer förmodligen inte att bli särskilt lycklig, enligt filosofiprofessorn Åsa Wikforss.

Hon säger att vi blir lyckliga av att bry oss om andra!

Samtidigt säger hon att det räcker inte att leva ett självuppoffrande liv om man inte själv värderar livet!


Så sant skulle jag vilja påstå!

Medan jag städade badrummet nu på morgonen kom orden "Att bry sig om" i tankarn<, och utifrån den jag är och vad jag jobbat med så dök förstås allra först tanken på att bry sig om andra upp.

Men - attt enbart uppoffra sig för andra och inte överhuvudtaget ta plats själv - det blir ingen lycklig av.

Man kan kanske tro att det är ädelt att förringa sig själv och upphöja andra, men det leder lätt till att man känner sig mindre värd än andra och det är ingen framgångsrik plattform för den som vill bry sig om andra.

Det måste finnas en balans.Jag måste ha en plattform i mitt eget liv - och jag måste gilla mitt eget liv.

Då blir det dubbelt meningsfullt genom att jag också bryr mig om andra människor och deras behov.

Man behöver två ben att stå på för att stå stadigt.

Och så skulle jag vilja säga att det är här också.

Den som lägger all tid i  sitt liv åt att finna maximal egen njutning lever kanske ett subjektivt värdefullt liv men troligen absolut inte ett meningsfullt liv.

 När jag satt och skrev detta gick tanken vidare till undringen: Ska jag bry mig om vad människor säger om mig, vad de tycker om mig.

Det är klart att vi bryr oss om vad människor som är betydelsefulla för oss säger och tycker om oss.
Däremot kan vi aldrig någonsin tillfredsställa alla- och det behöver vi inte heller.

Någon har sagt att “ Du skulle oroa dig mycket mindre om vad folk tänker om dig om du bara visste hur sällan de tänker på dig”.
Lite cyniskt uttryck kan jag tycka - men det har ändå en hel del sanning i sig.

För att det är nog faktiskt så - cyniskt eller inte - att om det du gör inte direkt påverkar en annan person så är det knappast troligt att de lägger speciellt mycket tid på att tänka på dig över huvud taget.

"Att bry sig om"  växer  - märker jag medan tanken vandrar och badrummet blir rent... och funderar lite på synonymer.  Den första synonymen som dyker upp i mitt huvud är "att vårda sig om"
Kan inte hitta någon mera som känns uttömmande på samma sätt.

Att vårda sig om är ändå lite grand ett steg till.Så en riktig synonym är det inte.

Om jag bryr mig om en medmänniska vill jag visa henne det....

Om jag bryr mig om mig själv måste jag vara noga med att visa mig själv det på så sätt att jag ser till att ha det så bra det går i det liv och de omständigheter jag har!


Nu önskar jag DIG en riktigt fin fredag- solen skiner hos mig och lockar mig ut för att lapa lite D-vitamin!





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards