Alla inlägg den 24 januari 2017

Av Kaela - 24 januari 2017 18:48

 



"Om du inte är dig själv... vem är du då?"


Dessa ord satte igång tankarna hos mig.


Hur många av oss är egentligen "sig själva"


Vågar stå upp för den man är och kräva respekt för den man är.

Det kan låta väldigt enkelt men det är det ju verkligen inte.

Vet vi alla förresten vem vi är?

Konstig fråga kanske - men jag tror den är adekvat.

Många av oss har tappat bort oss själva bland alla trender och maskbäranden.

Vi är dåliga på att lyssna inåt - 

Allt för många verkar vara upptagna med att lyssna utåt.


Vi lyssnar efter vilka andra anser att vi är - och efter hur andra anser att man ska vara.

Och så anstränger vi oss till att leva upp till de bilder av oss själva som dessa budskap ger oss.

Istället för att arbeta med att upptäcka vem vi är - vem vi verkligen är!


Om man har en bra självkänsla påverkas man inte lika mycket av vad andra tycker och tänker om en.

Man vågar vara sig själv.

Den man innerst inne vet att man är.


Och det är den personen vi ska bjuda vår omvärld på.


Som du är - är du unik och fantastisk!


Snuva inte din omvärld på den underbara människa som är du!


Och minns att ett original alltid är dyrbarare än en kopia.


Förresten - har du läst boken om Udda Persson?
En fantastisk barnbok från 50-talet som min mamma gav mig en gång,


Udda Persson var unik - för hon vågade vara Udda!
Just som Udda var hon den hon var - och jag tror det bor en Udda i oss alla- som vill ut och få luft under vingarna. Bli sedd och respekterad!

 

Varsågod - här får du ett klokt citat av Dag Hammarskjöld att ta med dig in i sömnen.....

 

Att säga ja till livet är att säga ja också till sig själv. Ja – även till den egenskap som motvilligast låter sig förvandlas från frestelse till styrka.



Av Kaela - 24 januari 2017 16:57


   


Men sade jag således detta:
De vackraste ögon jag vet
är barnets ögon som ser en stor
och jublande hemlighet
det minsta alldagliga ting:
en stjärna, ett blad, ett bi
och en solstråles lek i en vattenpuss
- som man inte får plaska i!

Men sade jag således detta
då tänkte jag inte på de
gamla och stillsamma ögon
som dävnats i årens ve.
Ty då - när de snuddas av glädje
och skimra en stund och le,
då märkte jag nog att det finns
inga vackrare ögon att se.


Nils Ferlin

Av Kaela - 24 januari 2017 06:19

 

 

 

Inne igen efter en funderarstund på balkongen.

Det är en särskild känsla att sitta i en varm filt och känna kylan i ansiktet.

För idag är det lite kallare därute.

Någon minusgrad gissar jag!


Idag ska jag igen "fuska" i mitt "gamla" jobb!

Inte riktigt hela dagen men från morgonen och en bit över lunch.

 

Det känns lite märkligt.

Det är inte min plats längre.

Någon annan har intagit skrivbord och skrivbordsstol.

Någon annan svarar i telefonen.
Någon annan får den underbara glädjen att möta alla fantastiska frivilliga....

Någon annan....inte jag längre...annat än som nödinkallad när förkylning och annats slår till

Efter tolv år i huset som du kan se på bilden häruppe - Fröbelstugan -upplevdes jag nog av både andra och mig själv som lite av en institution.


Det var just detta mina tankar sysslade med i morginmörkret...att förr eller senare tar alltid någon annan vår plats.

Där vi kände oss självklara blir vi plötsligt något av en främling.

 

Hade inte min syn svikit hade jag ju varit kvar där.

Det känns skönt att kunna tänka så nu, utan att sorgen hugger som det har varit så länge.

Jag har försonats med det (nästan) och tänker att det är något annat nu som jag ska göra.

Och så - lite gästspel bakåt ibland....kanske ...så länge jag klarar det!


Gör nu en riktigt härlig tisdag- och kom ihåg att DU är oändligt värdefull - just där DU finns!

Av Kaela - 24 januari 2017 05:53

 


Idag är det tisdagen 24 januari och Erika har namnsdag!

Gratulerar så varmt på namnsdagen!


Gratilerar dig som har födelsedag idag med samma värme!


 

26 925 kvinnor i vårt land heter Erika eller Erica som är den feminina formen av Erik som betyder "ensam härskare". Stavningen med c kommer från det latinska namnet för ljung, "ericeae".

 

Gör en fin bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards