Direktlänk till inlägg 25 januari 2017

Ordet och orden - dikt av Nils Ferlin

Av Kaela - 25 januari 2017 15:29

 

 

 

 

Igår satte jag in en av Nils Ferlins dikter som jag ofta läst och tycker mycket om.

Idag sätter jag in en som det var massor av  år sedan jag läste.

Skriven för hand av mig som ung i den fina bok inbunden i brunt skinn  -  jag fick som femtonåring för att samla de diktverk jag tyckte särskilt mycket om i.
Hittad i en av kartongerna från dem som slutat vandringen.....min mors eller min fasters, vet inte säkert...det kan tänkas ha blivit lite hopblandat också.



Nyss har jag läst i en tung gammal bok som min farfar predikat ifrån.

Farfar var präst, han - och schartauan - men jag är ett flarn och ett spån.

 

Ingenting, ingenting har jag och alls inga ting har jag gjort.

Och jag vet att jag inte har levat tillnärmelsevis som jag bort.

 

Nyss har jag läst i en tung gammal bok om Herren för orätt och rätt,

han som i tidlösa tider knöt sjustjärnans bandrosett.

 

Gyllene, tunga och höga har orden mej brusat förbi,

främmande ord som jag inte förstår i min intighets dagdriveri.

 

Men sjustjärnan lyser där ute...

 

Sjustjärnan lyser där ute som förr och tankarna flockas så tätt.

Nyss har jag flyttat från boken min blick och stirrat på farfars porträtt.

 

Sjustjärnan lyser där ute just nu - den lyser på farfars grav,

Den lyser på alpernas vita blom och på alla de mörka hav.

Nils Ferlin




Igår

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

25 januari 2017 20:34

Så fin den dikten var. Jag har läst mycket av Nils Ferlin förut men den där minns jag inte att jag läst.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kaela

26 januari 2017 06:52

Nej den har nog inte fått så mycket uppmärksamhet tror jag, annat 'n bland en och annan.
Jag råkade väl "snava" över den som ung och tyckte om den.
Och den håller också nu - många år senare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards