Alla inlägg den 2 februari 2017

Av Kaela - 2 februari 2017 17:51

 

    

 

Snubbla inte över sådant som ligger bakom dig. 
Graham Kean

Av Kaela - 2 februari 2017 15:46

 


närvaro
i varje sekund

att verkligen se

vara mitt i

stunder av stillhet
och sysslolöshet

våga lita på den process
livet kastar mig in i

mod i förändringen

rubbade cirklar
invasion i det invanda


uppförsbackar

mörkerdagar


möjlighetsstunder

att ta vara på


inse att alla stunder

i mitt liv

ökar mitt fokus

och min
närvaro



Kaela

Av Kaela - 2 februari 2017 09:30

     

 

 

Igår kväll, på det föreningsmöte jag deltog i på min tidigare arbetsplats Frivilligcentralen yttrade någon i ett sammanhang orden ; "jordnära drömmar".

Ett sånt uttryck som går direkt till mitt hjärta.

Poetiskt men ...ja just jordnära.  Vi kan väl inte rent fysiskt komma närmare vår jord, än vad våra fötter är, så ska man ha jordnära drömmar gäller det alltså att stå med fötterna på jorden.


Livet är nog för oss alla en resa i osäkerheten, och en del av oss kan av olika anledningar inte ha förväntningar på något gott, utan känner en ständig oro över att något skal gå fel. Det finns ingen försäkran om ett bra och gott liv men du och jag kan göra så gott vi kan.  

På många sätt var den verklighet som mötet igårkväll beskrev något som sannerligen kräver jordnära drömmar.

Bristen på pengar är skriande och man har idag skurit ner verksamheten till en femtedel och knappt det, av vad den var då jag slutade sista november 2016.

Politiker som var inbjudna för att man vill få en ökning på verksamhetsbidraget var just politiker och bollade med ord och gav inga löften.

Själv känner jag mig oerhört frustrerad och ledsen över att det är som det är för det lämnar många utan hjälp.

Kanske är det så att jag var "den siste idealisten" som var beredd att arbeta med många timmars ideell tid varje vecka.

Jag tror att det är så det måste vara i ideell verksamhet.


Just nu vill jag så gott jag kan, drömma jordnära drömmar om Frivilligcentralens varande och framtid.

De drömmarna handlar inte så mycket om mera pengar som de handlar om människokärlek och idealitet, öppna hjärtan och inställningen att jag gärna ger av det jag har....krafter, ork och tid.
Men eftersom idealister i viss utsträckning tycks vara ett utdöende släkte är det ju kanske ändå pengar jag får lov att ta med i mina jordnära drömmar för denna fantastiska möjlighet till lösning av så mångas problem som Frivilligcentralen varit i många år.


Ha nu en underbar torsdag!

Veckans tråkigaste dag tyckte jag som ung - men det var bara för att jag inte visste bättre.

Torsdagar är snälla, runda, goda dagar!

 

På tal om nära...några ord från 1600 talet.

 

 

 

I bostaden - bo nära marken
I tankarna - hålla sig till det enkla
I konflikter - vara rättvis och generös

I bestämmandet - försöka att inte kontrollera
I familjelivet - vara helt närvarande

Lao Tzu

 

 

 

 

 

Av Kaela - 2 februari 2017 06:54

 

 

Den 2 februari är det och ingen namnsdag - men DU som har födelsedag idag gratuleras så varmt!

Gör en ljus och glad firardag!

 

Idag är det Kyndelsmässodagen.

Vad det bland annat innebär är att ingen har namnsdag!

Att vi firar Kyndelsmässodagen beror att  Maria, enligt Bibeln – fyrtio dagar efter att hon fött Jesus – gick till templet med sin nyfödde son

Den egentliga Kyndelsmässodagen är alltså idag - den 2 februari.

Men Kyrkan firar den söndag som infaller under tiden 2-8 februari.

Men vad betyder kyndel?
Ordet är fornnordiskt och betyder fackla, bloss eller ljus. Dagen anses nämligen vara en ljusets högtid av olika skäl.

Låt oss ta emot ljuset - vi längtar efter det av hela vårt hjärta den här tiden på året och noterar varje förändring av dagarnas ljus....


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards