Alla inlägg den 4 februari 2017

Av Kaela - 4 februari 2017 17:23


 


Medan skuggorna stod vakt
såg jag ditt ansikte
fyllas av ljus
och frid


jag höll din hand
och nynnade
en vaggvisa


en sång
som bar dig hem
mot gryningen


När morgonen första ljus
målade fönstret i guld


fällde du ut dina vingar


och jag anade


änglasången...

 
Kaela

Av Kaela - 4 februari 2017 15:50

 


En middag som är både gluten och laktosfri.

Spännande och annorlunda och absolut god.

Står på bordet hos oss när våra fina gluten och laktosintoleranta vänner delar vår middag!

Som idag.
Jag fick receptet av en vän.

Men numera lagas den alltid av min man!

Märkligt egentligen. När vi gidte oss för en massa år sedan - då kunde han knappt tänka sig att brygga kaffe-men något hände och idag har han helt (nästan) kört ut mig ur köket, även om jag försöker återta reviret öite försiktigt med att ha vardagsmiddagen klar då han kommer hem. Något jag aldrig kunde så länge jag jobbade.



DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA


Till sås:
Ca 2 msk  Smör och/eller   neutral olja

2 st Gula lökar

1 tsk  Curry 3–4 st  Vitlöksklyftor (20 g  Riven ingefära eller   1 tsk färsk) 1 tsk  Chiliflakes eller annan   het krydda 3 msk  Soja 2 msk 

Socker 6 msk 

Vatten

Svartpeppar efter smak och salt

Sprödstekt kyckling:

Ca 500 g  Kycklingfilé  

1 tsk salt och 2 krm peppar
0,75 dl  Mjöl/maizena
2 ägg + 0,5 tsk 
Salt ca 2 dl 
Ströbröd, glutenfritt
Olja/smör för stekning

Tillbehör: 4 port Basmatiris
1 st Savojkål som råkost   (eller fräst)

Citronklyfta


SÅ HÄR GÖR DU

Koka 4 portioner basmatiris.

Ta fram kycklingen och dela på längden till två tunnare schnitzlar. Om du tycker att det är svårt, kan du skära kycklingen på tvären i fler mindre skivor/ bitar istället.(Eller köpa kyckling i frysdiskren som redan är delad på längden.)
Sås: Skala och strimla löken. Finriv vitlök (och inge fära). Fräs på låg värme ca 10–15 minuter tills löken är genomskinlig.
Häll i de övriga ingredienserna till såsen. Smaka av med rikligt med svartpeppar, gärna grovmalen från kvarnen. Den som vill kan lägga i mer chili.
Smaka av med salt.
Under tiden löken steks.
Gnid in kycklingen i salt och peppar.
Lägg skivorna/bitarna i en påse med maizena/mjöl och skaka runt så att mjölet fördelar sig på bitarna.
Vispa upp 2 ägg och 0,5 tsk salt i en djup tallrik.
Häll  glutenfritt ströbröd i en annan tallrik.
Doppa kycklingbitarna i äggvispet och klappa sedan in ströbrödet.
Hetta upp en panna med neutral olja och/eller smör (gärna blandat) och stek kycklingen ca 4–5 minuter på varje sida på medelvärme tills den är genomstekt och har krispig gyllene yta.
Strimla savojkålen och fräs den hastigt några minuter i panna med lite olja och salt eller servera savojkålen som råkost.
. Servera kyckling med sås, ris, (fräst) savojkål och citronklyfta eller skiva.

Av Kaela - 4 februari 2017 10:37

           

 

 

När vi tänker på ordet "mod" ser vi kanske gärna mäniskor som utför heroiska handlingar.

Kastar sig i vattnet för att rädda den som drunknar till exempel.

Hoppar från trampoliner.

Klättrar uppför stup....med mera ...med mera

Satt i de här tankarna runt en sak jag jobbar med när tanken plötsligt ändrade inriktning och jag kom ihåg hur vi  satt några stycken för många år sedan  - och utmanade varandra att komma på och skriva ner  "vilka olika slags mod" vi behöver

Sedan skrev vi samman en lista.

Jag har tappat bort min som satt i många år på mitt kylskåp -  men jag tänker ofta på den och nu har jag suttit här och rekonstruerat den ur minnet.

Det blev listan du får här- och du, jag blir glad om du delar flera "mod-tankar"

Mod behöver vi varenda dag - eller hur?

Mitt i vår vardag.



Modet att ha empati

Modet att älska alla  - trots allt.

Modet att tro att allt är möjligt.
Modet att skratta även när det är tungt.

Modet att säga vad man tycker. 

Modet att vara ödmjuk.

Modet att anpassa mig.

Modet att tänka alldeles själv.

Modet att tro på vad jag inte ser.

Modet att ge.

Modet att få.

Modet att inspirera.

Modet att anse att jag har rätt att ändra åsikt
och bli respekterad för att jag kan ändra mig.

Modet att vara osäker.

Modet att säga nej !

Modet att säga ja !

Modet att vara ärlig.

Modet att  vara snäll.

Modet att förlåta mig själv.

Modet att förlåta andra.

Modet att inte fördöma.


Modet att inte ha rätt.

Modet att säga “Jag älskar dig !”

Modet att våga se in i mig själv.

Modet att att vara medveten.

Modet att känna mig rik när jag är fattig.

Modet att vara optimist i en pessimistisk värld.

Modet att ha tålamod

 Modet att låta det som har varit vara.

Mod att sikta på himlen för att nå trädtopparna.

Modet att acceptera andra som de är.
Modet att vara fri.

Modet att ge en hand.
Modet att ta emot den hand som räcks.

Modet att känna mig löjlig.

Modet att ifrågasätta mig själv.

Modet att be och våga tro att min bön blir lyssnad på.

Modet att tro att döden tillhör livet.

Av Kaela - 4 februari 2017 10:23

 



När vardagens många sysslor
blir svåra att hinna med
när stressen tar överhanden
och humöret går ur led,
då måste vi ta det vackert
och sätta oss ned en stund
och sluta att gå på tomgång
var eviga sekund

Vi springer ifrån oss själva
vårt innersta lilla jag,
vi glömmer snart bort adressen
och meningen med vår dag.
Runt stigarna växer blommor
och fåglarna hörs i skyn,
men vem tar sig tid att stanna
och njuta av denna syn?

Vårt hjärta behöver stillhet
vår ande behöver ro,
som plantan behöver näring
för att växa och kunna gro.
Vad dagarna kan förljuvas,
få mening och stimulans
när hjärtat får tid att leva
och komma i balans.

Sören Jansson

Av Kaela - 4 februari 2017 09:33

            

 

Idag är det den 4 februari och Ansgar och Anselm har namnsdag!

Gratulerar namnsdagsbarnen så varmt!

Gratulerar också DIG som har födelsedag  så varmt och önskar ett gott nytt levnadsår!

 Gör en riktigt rolig och minnesrik bemärkelsedag!


303 män i Sverige heter Ansgar som är ett forntyskt namn, sammansatt av ord som betyder "Gud" och "spjut".
Ansgar anses vara den missionär som först försökte sprida den kristna läran i Sverige på 800-talet.

348 män i vårt land heter Anselm som är ett tyskt namn som betyder Guds hjälm. Anselm är ett mycket ovanligt namn i Sverige. Endast någon enstaka person har fått namnet som tilltalsnamn det senaste decenniet.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards